Een onvergetelijke salonervaring is de dag van vandaag cruciaal om klanten aan te trekken en te behouden. En onder die ‘beleving’ kan natuurlijk alles vallen. Daarom vertel ik je hier vijf praktische tips om de beleving in jouw salon te versterken.
1. Creëer een Warm Welkom
De eerste indruk telt, en een warm welkom is de sleutel tot een positieve start van de salonervaring. Zorg voor een vriendelijke begroeting, bied een drankje aan (dit zorgt later voor meer verkoop, bewijzen studies) en neem de tijd voor een intakegesprek (ja ook bij bestaande klanten). Dit creëert een gastvrije sfeer waarin klanten zich direct op hun gemak voelen. En klanten die zich goed voelen, kopen meer 😉
Kom zelf eens binnen in jouw zaak. Is het bijvoorbeeld voor nieuwe klanten duidelijk waar ze even kunnen wachten? Kom jij jezelf voorstellen? Neem je de jas aan? En voor de wachtende klant: voelt die direct jouw concept al in de wachtruimte?
2. Let op voor ’teveel’
Ik kom vaak in salons waar veel ’te kijken’ valt. Het staat soms propvol producten en apparatuur. En dan hangen de muren ook vol posters, decoratie en boodschappen. Daardoor kan de klant al snel een overweldigend gevoel krijgen. En dat is het laatste wat je wil.
Durf dingen wegnemen, zeker wanneer je niet veel vierkante meters aan salon hebt.
Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde producten (die al maaaaaanden op dezelfde plek staan) eens even wegnemen en na een bepaalde periode weer terugplaatsen. Zo krijgt je klant er terug oog voor.
Het kan ook omgekeerd, soms kan een salon té kil aanvoelen. Probeer dan extra structuren aan te brengen. Denk daarbij aan planten of warmere materialen (als dat bij je concept past)
3. Betrek de Zintuigen
Maak gebruik van de kracht van de zintuigen om de salonervaring te intensiveren. Denk dus aan: ruiken, horen, voelen, proeven en zien. Wat kan jij doen om elk zintuig te prikkelen? Hoe meer je op de zintuigen speelt, hoe sneller je een 10 op 10 krijgt voor sfeer en gezelligheid 😉
Let op! Zintuigen kunnen ook negatief geprikkeld worden, en dat weegt extra door. Denk maar aan nekpijn door een harde wastafel in een kapsalon. Of koud hebben tijdens een gelaatsverzorging. Doorloop dus eens heel de reis die de klant in jouw zaak maakt en let eens op wat die klant aan prikkels krijgt.
4. Zorg voor Nazorg en Follow-up
Een sterke salonbeleving eindigt niet bij het verlaten van de stoel. Zorg voor nazorginstructies en geef klanten productadvies om de resultaten van de behandeling te behouden. Stuur na afloop een dankbericht en informeer naar hun tevredenheid, waardoor je een persoonlijke connectie opbouwt.
Voorbeeld: Stuur een kort follow-up e-mail met tips voor nazorg en bedank de klant voor hun bezoek. Dit toont betrokkenheid en creëert een langdurige relatie.
5. Denk aan je branding
Een consistente branding is de lijm die alle aspecten van je salonervaring bij elkaar houdt. Zorg ervoor dat je merkidentiteit duidelijk wordt gecommuniceerd in elk detail, van het interieur en de gebruikte producten tot aan alle communicatie die je doet. Een samenhangende branding zorgt voor herkenbaarheid en versterkt de algehele salonervaring.
Integreer je merkkleuren in de saloninrichting, gebruik logo’s subtiel maar effectief, en zorg dat alle medewerkers zich bewust zijn van de merkwaarden.
Door bewust rekening te houden met je branding, creëer je niet alleen een memorabele salonervaring, maar versterk je ook de positionering van je merk in de gedachten van je klanten.
Zoals je ziet kan je heel veel doen om de beleving in je salon te versterken. En dit is uiteraard voor elk salon ook anders.
Tijd dus om hier in 2024 wat meer mee te doen.
Wil hier extra inspiratie voor? Volg dan mijn webinar ‘Verhoog je beleving en verkoop‘ of ga mee op ons Branding and the Beach tweedaagse in Maart. Zo zet jij je eerste stap naar écht opvallen binnen de branche.
Succes,
Vicky