fbpx

6 Marketingideeën voor als het eens ‘iets anders’ mag zijn

Je social media staat vol met berichten, je klanten zijn tevreden, maar je wilt graag meer nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten sneller laten terugkomen zonder afhankelijk te zijn van advertenties of algemene marketingtips.

Daarom geef ik je in dit artikel 6 ideeën om eens iets origineler te doen met je marketing.

 

  1. ‘Golden Ticket’-actie in je salon

Verras je klanten met een ‘Golden Ticket’-actie. Kies een specifieke maand waarin je willekeurig vijf tickets verstopt in afsprakenkaartjes, tasjes bij productverkoop (of online bestellingen) of als extraatje na een behandeling.

Op elk ticket staat een verrassing, zoals een gratis upgrade bij de volgende afspraak, een korting op een specifieke behandeling of een exclusieve mini-behandeling.

Moedig klanten aan om hun gewonnen ticket te delen op social media. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid én enthousiasmeert andere klanten om ook een afspraak te maken in de hoop een ticket te bemachtigen.

 

  1. ‘Secret VIP Treatment’ voor trouwe klanten

Beloon die hele trouwe klanten eens voor hun loyaliteit. Stuur een aantal vaste klanten een mysterieuze uitnodiging voor een geheime VIP-behandeling die normaal (of nog)  niet op je prijslijst staat. Denk aan een behandeling of een nieuw product dat ze als eerste mogen testen. Je kan dit groots aanpakken door je 30 beste klanten iets kleins te geven. Of geef bijvoorbeeld aan 5 trouwe klanten eens iets groter.

Dit maakt van jouw klanten nog meer ambassadeurs die maar al te graag reclame voor jou maken.

 

  1. ‘Comeback Coupon’ voor slapende klanten

Sommige klanten boeken een tijdje geen afspraak, niet omdat ze ontevreden zijn, maar simpelweg omdat ze er niet aan denken. Een ‘Comeback Coupon’ kan net dat extra zetje zijn om hen terug te laten keren.

Stuur klanten die langer dan zes maanden niet zijn geweest een persoonlijke uitnodiging met een kleine incentive, zoals een gratis upgrade bij hun volgende behandeling of een korting op een product. Een boodschap als “We missen je! Kom langs vóór (datum) en geniet van een extra verwenmoment tijdens je behandeling” voelt exclusief en klantgericht, zonder opdringerig te zijn.

 

  1. ‘Speed Date’ consultaties voor twijfelende klanten

Veel klanten overwegen behandelingen zoals laserontharing, huidverbetering of een uitgebreide haarkleuring, maar vinden het een grote stap. Organiseer daarom een ‘Speed Date Consult’, waarbij klanten je kunnen boeken voor een kort, gratis adviesgesprek van vijftien minuten.

 

 

  1. ‘Instagram Takeover’ door een klant

Echte ervaringen werken beter dan welke advertentie dan ook. Vraag een enthousiaste klant of ze eens jouw Instagram Stories wil overnemen om zijn of haar behandeling van begin tot eind te delen.

Laat hen filmen hoe ze binnenkomen, wat hun verwachtingen zijn en hoe ze de behandeling ervaren. Na afloop kunnen ze vertellen over het resultaat en veelgestelde vragen beantwoorden.
Je kan daarna de verschillende fragmenten samenbrengen tot een reel.

 

 

  1. ‘Happy Hour’ voor rustige momenten

Iedere salon heeft momenten waarop de agenda minder vol zit. Maak hier slim gebruik van door een tijdelijke ‘Happy Hour’-actie in te voeren.
Bied op een rustig moment in de week (denk: dinsdag en donderdag tussen 13u en 15u) een leuke deal aan op een behandeling.

Let op! dit is niet hetzelfde als last minutes met korting online zetten (daar ben ik niet zo’n fan van), deze happy hour doe je op een vast moment elke week gedurende een bepaalde periode.

 

 

Zo, dit waren 6 ideetjes. Vergeet niet: elk idee vraag op zichzelf ook communicatie. Het is dus niet omdat je bijvoorbeeld een ‘Golden ticket’ of ‘Happy Hour’ doet, dat dit vanzelf gaat werken. Je zal zulke dingen veelvuldig moeten communiceren via je social media, nieuwsbrief, website en in je salon.

 

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.