Wat moet je zeggen als de klant je product of dienst te duur vindt? Achter “te duur” kunnen veel redenen schuil gaan. Misschien heeft de klant niet genoeg budget voorhanden of hij wil nog meer informatie verkrijgen. Hij heeft in ieder geval niet aangegeven dat hij het product niet wil kopen.
Het is dus aan jou om te achterhalen wat de klant bedoeld met “te duur” door goede vragen te stellen. Wanneer je achter de echte reden van “te duur” komt, is het voor jou gemakkelijker om dit bezwaar te weerleggen.
Hieronder heb ik 8 vragen voor jou samengesteld die je kan gebruiken wanneer de klant bezwaar maakt met “te duur”
–
Hiermee kan je onderzoeken met wat of wie de klant jouw prijs vergelijkt.
–
Nu krijg je de kans om de voordelen en extra’s in de kijker te zetten.
–
Met deze vraag kan je andere bezwaren uitsluiten.
–
Hiermee focus je je eerst op eventuele andere bezwaren.
–
Wanneer de klant zegt dat de concurrent goedkoper is, kan je samen zijn aanbod bekijken en vergelijken.
–
Hiermee brengt de klant zelf eventuele voordelen aan het licht.
Bv: Klant: Een goede service is belangrijk.
Verkoper: Bij ons kan u rekenen op een 24/24 onderhoudsdienst!
–
Hiermee geef je aan dat na het weerleggen van een prijsbezwaar eventueel het contract getekend kan worden.
–
Een iets algemenere vraag om meer informatie.
Tot slot, de klant vindt je product misschien te duur maar dat wil niet zeggen dat je er direct een korting tegenaan moet gooien! Geef geen korting wanneer de klant er niet om vraagt.
Veel succes!
Vicky Vermeiren