fbpx

Tips om meer bezoekers naar je webshop te trekken

Helaas zijn de deuren van kapsalons en schoonheidssalons weer dicht. Met z’n allen proberen we nu via online kanalen toch dat beetje extra omzet te genereren.
Misschien had je al een webshop, liet je er eentje bouwen tijdens de eerste lockdown of denk je er nu aan om last minute een aan te maken.

Allemaal heel leuk natuurlijk zo een webshop hebben maar dat wil niet zeggen dat je ook automatisch verkoopt. In tegendeel, ik merk dat het dikwijls onderschat wordt hoeveel moeite je in een webshop moet stoppen eer die echt goed geld oplevert.

Je shop mag nog zo mooi zijn, als hij niet verkoopt heb je er niets aan. En voor je site überhaupt kan verkopen moet die eerst bezoekers trekken. Daarom in dit artikel een aantal tips om meer bezoekers naar je webshop te trekken.

 

Bekijk (en herschrijf) je teksten
Je wil natuurlijk dat je webshop gevonden wordt in Google maar ook dat je klanten begrijpen wat je producten doen en hoe ze die moeten gebruiken.
Vaak is de uitleg in webshops te beknopt. Dat heeft als gevolg dat er slechts weinig woorden overeenkomen met wat een klant intikt op Google maar ook dat de klant niet voldoende vertrouwen krijgt in het product om het daadwerkelijk te kopen.
Kopieer ook niet zomaar teksten van je leveranciers of andere webshops. Als er íets is waar Google niet van houdt, is het herhaling. Zorg dus dat alle informatie die op je pagina staat uniek is. Een standaardbeschrijving bij je producten is dus geen optie. Herschrijven maar!

 

Link binnen je webshop
Intern linken is een slimme en relatief eenvoudige manier om pagina’s sterker te maken voor Google. Zo stem je ze als het ware af op elkaar. Link met zo gericht mogelijke trefwoorden naar soortgelijke producten. Door veel gericht intern te linken, ben je beter vindbaar op de gelinkte woorden.

 

Beperk het aantal clicks
Je homepage is vrijwel altijd de meest bezochte pagina van je website. Slim dus om je producten daar zo dicht mogelijk in de buurt te houden. En niet vijf kliks ver weg. Hoe dichter hoe beter, dan profiteren ze mee van die populaire homepage.

 

Gebruik social media
Logisch, denk ik. We zijn met z’n allen een pak actiever op social media en er kwamen nog nooit zoveel posts online. Dat wil dus ook zeggen dat het algemene bereik per post gedaald is tegenover voor de lockdown(s).

Je zal dus meer moeten posten over je webshop. Vergeet dus niet om bij elke post waarin een product voorkomt ook even een linkje te delen naar je webshop.
Daarnaast is het interessant om een Facebook en Instagram shop te activeren. Zo kan je je producten ook taggen in je foto’s en verhalen.

 

Durf adverteren
Naast het ‘organisch bereik’ op social media kan je ook betalen om meer mensen te bereiken. Zo kan je via facebook Ads advertenties laten lopen op Facebook, Instagram, Messenger en hun  partnerwebsites. Maar ook via Google Adwords kan je meer verkeer naar je webshop leiden. Zo kom je hoger in de zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht.

Van beide opties (facebook ads en Google Adwords bestaan apps waar je in een mum van tijd op een eenvoudige manier je advertentie kan aanmaken).

 

Mail je klanten
Een nieuwsbrief kan veel bezoekers naar je webshop trekken. Het is misschien wel de best gelezen reclame! Een goede nieuwsbrief vergt een doel en planning. Denk dus goed na over het ritme van je nieuwsbrief (wekelijks, tweewekelijks, maandelijks…) en de opbouw van je nieuwsbrief zodat je klant getriggerd wordt om door te klikken.

Zo, aan de slag om je webshop extra te versterken en aantrekkelijk te maken voor je bezoekers 

 

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.