fbpx

Beter communiceren met jouw klanten

Jouw producten en diensten goed kunnen omschrijven is een ding, ook de manier waarop we die boodschap overbrengen is van cruciaal belang om een blijvende indruk te kunnen maken en te verkopen.

Ik geef je 5 tips om te communiceren met meer impact.

 

* Spreek duidelijk

Probeer niet te mompelen maar spreek luid, duidelijk en zonder dialect. Realiseer je dat de betekenis van bepaalde woorden vaak verschilt van streek tot streek. Probeer de woordkeuze van je gesprekspartner te spiegelen.

Let op! Te overduidelijk articuleren komt wat te gemaakt over en is storend.

 

* Hou het simpel

Vermijd te technische taal en moeilijke woorden. Gebruik woorden die goed verstaanbaar zijn en aanslaan bij jouw doelgroep.

Doe de grootmoedertest: Begrijpt je grootmoeder 100% van wat je vertelt? Zo niet, pas je woordgebruik dan aan.

 

* Luister en hoor wat er gezegd wordt

Je hebt 2 oren en 1 mond, gebruik deze dan ook in verhouding. Luister naar je gesprekspartner en geef hem 100% aandacht. Probeer om niet al een antwoord te bedenken terwijl jouw gesprekspartner nog aan het praten is, de kans dat je op dat moment ook goed luistert is nihil!

 

*  Maak oogcontact

Ogen spreken nog meer dan je mond. Oogcontact in een gesprek is een eerste stap om te laten zien dat je de ander serieus neemt. Je zorgt er ook voor dat de ander naar jou zal luisteren.

Oefening: Praat met verschillende mensen, kijk hen in de ogen en onthoud de kleur daarvan.

 

* Glimlach

Mensen die glimlachen zijn tevreden en voelen zich goed. Een glimlach trekt dan ook mensen aan. Geef je gesprekspartner dan ook jouw mooiste smile!

 

Veel succes!

Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.