fbpx

Abonnementen in een salon?

Abonnementen, meer en meer bedrijven maken hier gebruik van. Denk maar aan sport, muziek, tv en zelfs voeding. Een abonnement afsluiten is dus niet meer zo uitzonderlijk voor de consument. Het is de laatste jaren zelfs “standaard” geworden.

Toen ik een tijdje geleden in New York was zag ik dat verschillende kap- en beautysalons met een abonnement werken. En niet enkel voor brushings maar ook voor nagels, wimpers, ontharing en gelaatsverzorgingen. En dat werkte! Er werd me zelfs verteld dat er maar weinig klanten meer waren zonder een abonnement.

 

Tijd dus om het ook in de lage landen ingeburgerd te krijgen 😉

 

Let op: Abonnementverkoop werkt enkel bij bestaande klanten die je diensten al kennen. Verwacht dus niet dat je hier direct nieuwe klanten mee zal aantrekken.

 

Er zijn twee abonnementsmogelijkheden

En welke van de twee je wil aanbieden hangt af van wat je graag wil:

Geld op voorhand: Heb je het geld nu nodig (Bijvoorbeeld voor een aankoop)? Kies dan voor een abonnementsvorm waarin je klant op voorhand betaald. Maar let op! Dit wil ook zeggen dat je nog lang je diensten moet uitvoeren nadat de klant betaald heeft (soms zelfs tot een jaar verder). Je kan dus het gevoel hebben dat je niets verdiend.

Regelmatig hetzelfde bedrag ontvangen: Dan kan je je klanten bijvoorbeeld maandelijks laten betalen (via domilciliering) voor een bepaald pakket.

De grote voordelen

  • Jij bent zeker dat je klant een regelmatige klant blijft
  • Het is comfortabel voor je klant
  • Je verkoop stijgt! Hoe dan?
    Voor je klant voelt het aan alsof de behandeling geen geld kost (Ze “vergeten” dat het op voorhand betaald is). Daardoor heeft die meer oog voor jouw producten en is ze sneller geneigd om toch nog geld uit te geven.
    Vergeet dus niet om bij je abonnementsklanten telkens opnieuw een goed productadvies te geven!

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.