fbpx

Bang om “pusherig” over te komen?

Bij verkopen denken we vaak aan typische autoverkopers die je gladjes in de eerste de beste fiat 500 de deur uit laten rijden. Om nog maar te zwijgen van de telefonische verkopers. Ze komen vaak pusherig over en je hebt het gevoel dat ze je misleiden met hun praatjes.

Niet moeilijk dat je een weerstand voelt wanneer je beseft dat je moet verkopen om je omzet te verhogen. Je bent niet alleen! Maar de angst om pusherig, manipulatief of zelfs “geniepig” over te komen verhinderd een aantal belangrijke zaken:

 

Je doet alles behalve verkopen.
Je bent de grootste fan van je diensten en producten. Je zou er uuuuren over kunnen vertellen. Maar verkopen? Nee dat niet. Brrrr.

Je aarzelt wanneer het over geld gaat.
Wanneer het tijd is voor de klant om af te rekenen voel je dat je begint te treuzelen. En meer geld vragen door een upsell te doen (“Zal ik je wenkbrauwen epileren voor X€ extra?” “ Zal ik een extra voedend masker aanbrengen?”) is ook een moeilijke. Terwijl dat eigenlijk doodnormale dingen zijn in elke business.

Maar als je weet dat jouw zaak een meerwaarde geeft aan de klant en dat je nooit of te nimmer je klant zou misleiden. Waarom zou je dan geen advies mogen geven aan je klanten?

 

Dit kan je doen om minder het gevoel te hebben dat je pusherig overkomt:

Onthou dat je doet wat je graag doet
Oké, er zijn zeker gewetenloze mensen die snel geld willen verdienen en daardoor pusherig overkomen maar wil dat zeggen dat jij dat ook bent? NEE!

Je intenties zijn goed, je advies is oprecht dus er is ook niets om je slecht over te voelen.

In plaats van je te focussen op de verkoop, denk eerst eens na waar je gepassioneerd over bent. Wat vind jij zelf leuk aan je producten en diensten? Hoe meer je achter je producten en diensten staat, hoe beter.

 

Hoe zou je het vertellen aan vrienden of familie?
Stel dat je meer wil vertellen over je producten, en je doet dat met passie en goede intentie in plaats van op een “verkoperige” manier. Hoe zou dat dan zijn?

Vertel je klanten meer over je producten op dezelfde manier als dat je het aan familie of vrienden zou vertellen. Daar is niets pusherig aan.

 

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.