fbpx

Ben jij nog verliefd op jouw zaak?

Ik vergelijk ondernemen graag met een liefdesrelatie. Liefde is een werkwoord en ondernemen is dat ook. Wanneer je in een relatie niet meer elke dag jouw beste beentje voorzet is de kans groot dat er routine en sleur optreedt en dat is dodelijk.

Dat geldt ook voor jouw zaak.

Iedere dag wordt er van jou verwacht dat je een topprestatie levert in het behandelen van klanten en dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Automatisme sluipt er in wanneer je jarenlang dezelfde handelingen verricht. En op een gegeven moment kan je niet meer objectief naar jouw zaak kijken.

Een mooi woord hiervoor is bedrijfsblindheid.

Bedrijfsblindheid kan je aan de volgende dingen herkennen:

* Uitspraken zoals: “Ik heb geen tijd”, “Dat werkt niet bij mij”

*  Je bent niet zo succesvol als je zou willen maar dat zet je niet aan om direct iets te veranderen.

* Je investeert weinig in eigen ontwikkeling.

Voor buitenstaanders is dit probleem makkelijker te herkennen. Zij kijken met een frisse blik naar jouw bedrijf en kunnen je op bepaalde dingen wijzen.

 

Bedrijfsblindheid is echter geen schande. Het overkomt ons allemaal en gelukkig kan je het op bepaalde manieren doorbreken:

* Ga in gesprek met klanten en luister naar hun suggesties.

* Trek bestaande dingen in twijfel, zou je het anders aanpakken als je opnieuw mocht beginnen?

* Ruim op en schep ruimte om met een frisse blik te starten.

 * Schakel een bedrijfscoach in om objectief jouw zaak te bekijken en nieuwe inspiratie te geven.

 

Besef je na het lezen van dit artikel opeens dat er in jouw zaak ook sprake is van bedrijfsblindheid? En wil je dat ik eens bij jou met een frisse blik kijk om te zien wat er efficiënter, prettiger en klantgerichter kan in jouw zaak? Neem dan zeker contact met me op.

 

Wees je beste zelf!

Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.