Begin mei gaf ik het startschot van de Facebook-challenge.
Ik daagde jullie uit om een maand lang elke dag iets op jullie Facebookpagina te posten. Ik had nooit durven dromen dat er zoveel salons meededen en volhielden! Thanks!
Maar het is niet omdat de Facebook-challenge er nu op zit dat je jouw Facebookpagina links moet laten liggen. Nu je een maand lang hard hebt gewerkt om jouw pagina beter te laten presteren, is het de moeite om dit ook vol te houden.
Nee, ik zeg niet dat je elke dag iets moet blijven posten (al is dat natuurlijk wel aan te raden) maar enkele keren per week is toch echt wel het minimum.
Het is namelijk zo dat niet al jouw fans altijd jouw berichten op Facebook te zien krijgen.
Dat heeft met het algoritme van Facebook te maken. Het algoritme zorgt voor een betere balans tussen posts van jouw vrienden en berichten van pagina’s die je volgt. Als je bijvoorbeeld een aantal posts van een bepaald merk “liked” dan krijg je meer berichten van dat merk te zien.
Ik ga jou de technische uitleg besparen maar het komt er op neer dat berichten van pagina’s waar veel interactie is (zoals likes en reacties) meer worden getoond dan berichten van pagina’s waar niet zo veel op gebeurd.
Gelukkig kan je een aantal dingen doen om meer mensen te bereiken op Facebook:
Goede Facebookposts schrijven:
Essentieel is om heel regelmatig goede berichten te plaatsen. En het liefst niet altijd reclame voor jouw zaak. Want geef toe, jij kijkt ook niet naar de tv voor de reclameblokken he?
Maak dus relevante content voor jouw fans. Jouw nieuwe mantra hier is: Kwaliteit boven kwantiteit!
Vergeet ook niet dat foto’s altijd voor meer reactie zorgen. We bekijken sneller een foto dan dat we een lange tekst lezen.
Moet het wat sneller gaan?
Voor relatief weinig geld kan je héél gericht advertenties plaatsen of jouw berichten promoten op Facebook.
Eerst en vooral kan je berichten “boosten” naar al jouw fans maar je kan ook een doelgroep aanmaken.
Het is mogelijk om bijvoorbeeld alle vrouwen uit Antwerpen en 10km daarbuiten, tussen de 20 en 30 met een interesse in mode te filteren. Enkel die mensen krijgen dan jouw advertentie of bericht te zien. Op die manier kan je ook mensen aanspreken die jouw zaak nog niet kennen.
De kostprijs is relatief laag. Je betaald alleen als iemand op jouw advertentie klikt of reageert (meestal is dat een paar eurocent).
Bovendien kan je een limiet instellen zodat je niet meer uitgeeft dan je zelf wil en dat kan al vanaf €1 per dag.
Wil je meer te weten komen over het uitbouwen van een goede en succesvolle Facebookpagina? Schrijf je dan in voor de workshop “Online opvallen met jouw zaak”. Tijdens die workshop geef ik jou alle tips en tricks mee om sociale media in te zetten voor het vinden van nieuwe klanten maar ook leer je de succesfactoren van een goede website én hoe je een nieuwsbrief kan verzenden met Mailchimp.
Ik wens jullie heel veel succes!
Vicky