fbpx

Boekhoudtalk: Afschrijvingen hoe werkt dat?

Het lijkt me interessant om af en toe eens wat boekhoudkundige termen te verduidelijken aan de hand van een blogartikel. Dit omdat ik vooral merk dat er vaak misverstanden of onzekerheden zijn bij het overleg met de boekhouder. En dat mag natuurlijk niet de bedoeling zijn.

In dit eerste artikel van “Boekhoudtalk” wil ik het hebben over afschrijvingen.

Je hebt er vast al over gehoord, afschrijvingen of het boekhoudkundig afschrijven van een investering. Maar wat wil dit nu concreet zeggen?

Wel, in je onderneming maak naast omzet natuurlijk ook kosten. Denk maar aan de huur, elektriciteit, verzekeringen en natuurlijk ook je producten. Naast deze relatief “lage” kosten heb je ook investeringen. Denk daarbij maar aan je interieur, een duur toestel of een mooie laptop.

En daar begint het. Die investeringen gaan allemaal net wat langer mee (dat hopen we toch). Daarom zou het vreemd zijn om de volledige kost van die investering maar op 1 jaar in je boekhouding te verwerken. Hier komen afschrijvingen dus kijken.

Bij afschrijvingen spreid je boekhoudkundig gezien de kost van je investering over een bepaalde periode. De levensduur van je investering. Op die manier kan je jaar na jaar een deeltje van je investering inbrengen als kost in je boekhouding. Met als resultaat een lagere winst en dus minder belasting voor dat jaar.

De gebruiksduur van het investeringsgoed bepaalt het afschrijvingspercentage. Zo schrijven we een bedrijfsmiddel met een gebruiksduur van 3 jaar, af aan 33 %. Je boekhouder kan voor jou perfect bepalen hoe lang je een investering kan afschrijven.

Een voorbeeld:

Je beslist om een verbouwing van je zaak aan te gaan en je kiest mooi meubilair uit. De totale kost hiervan is €10.000.
In je boekhouding wordt beslist om dit op 10 jaar af te schrijven. Dan wordt er gedurende 10 jaar, elk jaar €1000 als kost in je boekhouding gebracht. Dit heet liniear afschrijven.

Valkuil: Stel dat je dit voorbeeld zou uitvoeren. Dan betaal je natuurlijk het eerste jaar €10.000 maar brengt maar €1000 in je kosten. Dit kan voor jou het “lastige gevoel” geven dat je minder geld op je rekening hebt staan dan dat er boekhoudkundig gezien op zou moeten staan (in eenmanszaken). Tenzij je een lening op dezelfde termijn aangaat natuurlijk.

En nog een laatste opmerking voor vennootschappen:
Het is niet zo dat je een grote investering kan doen in de maand december en dat je het afschrijfbedrag van een volledig jaar kan inbrengen (bijvoorbeeld €1000 zoals het voorbeeld hierboven). Er wordt dan gekeken naar het aantal dagen binnen het huidige jaar en daar wordt je afschrijvingsbedrag op berekent. Het kan dus heel goed zijn dat het bedrag in je afschrijvingstabel anders is dan je denkt 😉 Bij eenmanszaken is dit niet het geval.

Zo, hopelijk heb ik wat meer duidelijkheid kunnen scheppen over het begrip afschrijvingen.

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.