In je salon gaat het niet alleen om de behandelingen die je aanbiedt, maar ook om hoe klanten zich voelen wanneer ze bij jou zijn. En een van de meest krachtige, maar vaak vergeten manieren om die beleving te versterken, is geur.
Wetenschappelijk onderzoek laat nogthans zien dat geur een grote invloed heeft op het koopgedrag van klanten.
Wist je dat klanten gemiddeld 20% langer blijven in een ruimte met een aangename geur? Dit betekent meer tijd voor jou om producten te tonen en aan te raden.
En uit onderzoek van Nike bleek zelfs dat klanten bereid waren om tot 10% meer te betalen voor producten in een ruimte die lekker ruikt.
Het gaat nog verder: mensen herinneren zich geuren met een nauwkeurigheid van 65% na een jaar, terwijl visuele herinneringen veel sneller vervagen. Dat is dus ideaal om sneller het vertrouwen te winnen in de toekomst.
Hoe pas je dit toe in je salon?
Kies een geur die past bij jouw merk (branding) en die jouw sfeer creëert (ontspannen, verfrissend, huiselijk…). Gebruik deze geur niet alleen in de wacht/werkruimte, maar ook tijdens behandelingen. Laat klanten ook je producten ruiken, en spray wat van je geur in het zakje wanneer je klant een product heeft gekocht.
Wil je meer weten over hoe je geur (en andere zintuigen) kan inzetten om meer producten te verkopen en klanten te binden? Volg dan zeker mijn webinar: Verhoog je beleving en verkoop.
Veel succes,
Vicky