Zowel in België als Nederland is de maand maart weer dé maand van de voorjaarsbeurzen. Merken en hun distributeurs slaan je met de laatste nieuwigheden om de oren. En het ene product ziet er al leuker uit dan het andere. Vaak voel je je dus als een kind in een snoepwinkel. Maar voor je iets koopt of nieuw introduceert in je salon, is het slim om even na te denken of je klanten hier wel op zitten te wachten.
Lost het een probleem op van je klant?
“Een probleem” klinkt misschien heel zwaar maar toch komen klanten naar jou toe omdat ze een oplossing zoeken voor iets dat hen stoort.
– Ze hebben last van overtollige haargroei, jij kan het oplossen door te (suiker)waxen of laseren
– Ze willen er op en top uitzien voor een feest, jij lost dat op met een brushing of leuk opsteekkapsel.
Als je twijfelt over de aankoop van iets nieuw, denk er dan eens bij na of je huidige klanten een “probleem” hebben dat dit product kan oplossen.
Past het bij je huidige doelgroep?
Nieuwe klanten aanwerven is altijd lastiger en duurder dan je huidige klanten overtuigen van een nieuwigheid.
Als je huidige doelgroep vrouwen van rond de 50 zijn, dan heeft het geen zin om een jeugdlijn aan te kopen, hoe leuk die ook is. Tenzij je er natuurlijk een grote marketingcampagne tegenaan gooit om nieuwe klanten te lokken. Weet wel dat daardoor je huidige klanten en doelgroep verward kunnen raken.
Gewoon vragen.
Met sommige van je klanten heb je na al die tijd een goede band opgebouwd. Waarom zou je hen niet om een mening vragen? Of als je bereik of Facebook groot genoeg is, kan je ook daar eens een vraag stellen om te peilen of je fans op deze nieuwigheid zitten te wachten.
Veel succes,
Vicky