fbpx

Klanten aantrekken door emotie

Ik zeg het heel vaak: Mensen kopen op gevoel. Zelfs studies aan Harvard bevestigen dat.
Emotie is de nummer 1 beslisser als het gaat om het nemen van een aankoopbeslissing, dus wanneer je alleen gefocust bent op de basis van je aanbod en niet een niveau dieper gaat om contact te maken met je publiek, mis je heel veel kansen.

 

Als je berichten op sociale media niet veel bereik hebben, kijk dan naar emotie.

Als je diensten niet geboekt worden, kijk dan naar emotie.

Als je adviesgesprekken niet eindigen in een verkoop, kijk dan naar emotie.

Het is belangrijk dat je klant niet alleen gewoon mee is met je verhaal (heel de technische kant bijvoorbeeld) maar ook daadwerkelijk iets voelt.

 

Iets waar we allemaal heel goed in zijn, is zeggen: “Hé, koop dit product. Deze behandeling doet dit. Meld je hier aan. Doe hier met mij mee.”

Maar wat we missen is: waarom jouw publiek erom zou moeten geven?
Waarom jouw doelgroep een afspraak bij jou moet maken.
Waarom zou je volger moeten tikken voor meer informatie op Instagram?
Waarom moeten ze dat product kopen?
Hoe zullen ze daar beter van worden?
En dus ook: Hoe zullen ze zich daardoor voelen?

 

Begin je doelgroep echt als mensen te beschouwen en begin dat door te voeren in jouw branding. Want mensen kopen het liefst bij mensen. Niet bij anonieme social media profielen en websites waar geen gevoel in zit.

Zeker wanneer je weet dat een potentiële klant maximaal 15 seconden scrolt door je profiel of website… Je hebt dus niet zoveel tijd om de aandacht te trekken. En emotie werkt nu eenmaal net dat tikkeltje sneller dan technische verhalen van hoe geweldig jouw producten en diensten wel niet zijn.

 

Dus, mijn opdracht voor jou:

Er zijn allerlei verschillende manieren waarop je deze emotie echt kunt overbrengen in je branding. Maar voordat je daar kunt komen, moet je eerst identificeren wat die emoties zijn.

Begin met je verhaal. Je moet altijd naar binnen kijken als je je merk/concept creëert.
Waar sta jij voor? Met welk gevoel sta jij in je zaak?

Nadat je je verhaal echt naar binnen hebt gekeken, begin je na te denken over je publiek.
Hoe kan jij jouw verhaal verbinden met je doelgroep? Waar lopen zij tegenaan? En hoe wil jij dat zij zich voelen?

Durf streng te zijn bij de antwoorden die je hier geeft. ‘Gewoon goed’ is qua gevoel niet goed genoeg. Probeer minstens 5 kernwoorden te vinden.

 

En hoe dan verder?
Kijk nu eens naar je branding. Je posts op social media, je website…
Komen deze emoties voldoende naar voor? Zowel in de teksten, foto’s, kleurgebruik en lettertypes?

Is het antwoord nee? Dan weet je wat je te doen staat 😉

 

Psst… Wil jij hier graag meer over weten en hiermee aan de slag gaan?
Binnenkort komt mijn nieuwe boek: Succesvol Salon Het Werkboek uit. Met concrete opdrachten en tips.

Hou binnenkort je mailbox en mijn social media in de gaten want de pre-order komt er aan!

 

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.