skip to Main Content
Klantenkaarten En Spaarprogramma’s, Ja Of Nee?

Klantenkaarten en spaarprogramma’s, ja of nee?

Veel salons werken met een spaarprogramma of klantenkaart. Op zich geen slechte zet want het is een middel om klanten aan je zaak te binden of ze meer te laten spenderen. En ik zeg het wel vaker: Van eenmalige klanten, trouwe klanten maken, kost je minder geld dan telkens op zoek moeten gaan naar nieuwe klanten.

Een spaarprogramma of klantenkaart kan je daarbij ondersteunen. Je klant komt sneller terug én je kan tegelijk ook gegevens van je klant verzamelen waar jij een marketingstrategie aan kan koppelen.

Ik wil een klantenkaart! Maar hoe dan?

Zet een duidelijk spaarsysteem op.
Vaak zijn er nét iets te veel regeltjes verbonden aan een spaarsysteem waardoor het voor je klant lastig wordt om te volgen. Hoe ingewikkelder hoe minder je resultaat zal zijn. Ook spaarkaarten waar klanten bijvoorbeeld 5% van het totaal gespendeerde bedrag mogen inwisselen bij jou raad ik af. Voornamelijk omdat de klant hierbij zwart op wit ziet hoeveel ze uitgegeven heeft bij jou.

Punten of stempels op basis van aankoopschijven zijn het makkelijkste te bepalen. Bijvoorbeeld: 1 stempel of punt per besteding van €25. Je zou hier dan kunnen kiezen om dit op enkel diensten of producten of beide te laten gelden. Is de spaarkaart vol, is het tijd voor een beloning.

 

Beknibbel niet op je beloning
Spaarkaarten waarbij de beloning gaat over een klein bedrag of percentage korting leveren minder resultaat op dan systemen waarbij de beloning wat groter is. Klanten sparen liever langer voor een volwaardig product of dienst dan voor 10% korting op iets. Maak hier een duidelijke berekening waarbij je rekening houdt met je marges en de kosten van je beloning.

Je kan je klanten ook belonen wanneer ze vaker komen door een tijdelijke spaarkaart te introduceren. Zo kan je voorkomen dat ze tijdens een bepaalde periode in het jaar, langere tijd tussen hun afspraken bij jou laten. Je zou bijvoorbeeld een beloning kunnen geven wanneer ze 3x een afspraak boekten op 4 maanden tijd.  Of wanneer ze binnen de x aantal weken weer bij je langskomen.

 

Eigen spaarprogramma of aansluiten bij landelijk programma?
Er zijn diverse landelijke spaarprogramma’s waar je je salon bij aan kan sluiten. Klanten kunnen dan met hun spaarkaart niet alleen bij jou punten verzamelen, maar deze ook gebruiken voor spaarpunten bij andere winkels. Er zijn twee nadelen aan zulke programma’s: Enerzijds zal je een soort van abonnementskost betalen waardoor je cadeau voor de klant kleiner zal zijn. En anderzijds zijn zulke spaarkaarten vaak anoniem waardoor de klant vergeet dat ze deze kaart ook bij jou kan inzetten voor punten.

En dat is direct de reden waarom ik in veel gevallen niet direct aanraad voor een extern systeem te kiezen. Zelf een spaarprogramma opzetten doe je zonder al te veel moeite en zonder al te veel kosten. Er zijn veel salonsoftwaresystemen waar deze mogelijkheid al in verwerkt zit maar mijn voorkeur gaat toch nog steeds naar de “old school” methode van kaartje en stempel. Voornamelijk omdat je klant dit fysieke kaartje bij zich moet houden en zo tussen afspraken door ook aan jou denkt wanneer ze haar portemonnee opent. Ze zal daardoor sneller weer bij je langskomen dan wanneer je voor een digitaal systeem kiest.

 

Tot slot, wat moet er op de klantenkaart?

  1. De actie + kleine lettertjes
    Een duidelijke uitleg over jouw actie en hoe de klant hieraan kan mee doen. Denk ook aan de kleine lettertjes (zoals een geldigheidsdatum) zodat je later nooit in een discussie terecht komt.

 

  1. Jouw gegevens
    Beschouw jouw klantenkaart ook als een visitekaartje. Vermeld al jouw gegevens en respecteer jouw huisstijl! Er zijn tal van sites die standaard templates hebben die je online kan invullen maar blijf daar van af. Ontwerp een klantenkaart in jouw eigen herkenbare stijl.

 

  1. Klantgegevens
    Voorzie voldoende ruimte voor de gegevens van de klant. Vraag hun naam, adres en e-mail. Vermeld dat klantenkaarten enkel geldig zijn als ze volledig zijn ingevuld. Deze gegevens zijn van onschatbare waarde, je kan er later mee aan de slag voor marketingprojecten.

 

Succes,
Vicky

Vicky Vermeiren

Hallo,

Ik ben Vicky Vermeiren en ik help beauty- en lifestyleondernemers bij hun marketing, verkoop en algemene bedrijfsvoering.

Ik geef elke week tips op mijn website en organiseer ook regelmatig open workshops.

Maar het beste resultaat verkrijg je natuurlijk via persoonlijke coachingsessies waarbij we echt op jouw maat gaan werken. Op die manier ligt een succesvolle zaak binnen handbereik.

Een mailtje of telefoontje is genoeg om je te verzekeren van een verhelderend gesprek.

Info@vickyvermeiren.be
0498 42 75 97

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top