De eerste indruk is heel belangrijk, de eerste keren dat een nieuwe klant bij je over de vloer komt doe je extra je best. Maar eens het “nieuwe” er van af is, vergeet je ook al eens de kleine dingen goed te doen.
Als je klant beslist om niet meer bij je langs te komen voor behandelingen, dan kan dat verschillende (persoonlijke) redenen hebben. Maar het zou er ook aan kunnen liggen dat je klant het “wauw”-gevoel van de eerste bezoekjes mist.
Het begint bij het welkomstgevoel
In het begin nam je de moeite om je klant uitgebreid te verwelkomen, jas aannemen en iets te drinken aanbieden. Na een tijdje durf je misschien dit uitgebreide ritueel wat in te korten, de klant hangt bijvoorbeeld zelf de jas aan de kapstok. Je klant kan zich hierdoor (onbewust) minder welkom voelen bij je.
Je klant gaat hetzelfde naar buiten “zoals altijd”
Het is niet omdat je klant meerdere keren dezelfde stijl vraagt (bijvoorbeeld bij een snit, of bij gelnagels) dat je er van uit moet gaan dat die het altijd wil en er dus niet meer naar moet vragen. Ook niet “Hetzelfde als altijd?”. Elke klant – hoe lang die al bij jou over de vloer komt – heeft recht op een intakegesprek waarin je zijn of haar wensen bespreekt.
Je deelt te veel met je klanten
De nummer een reden waarom klanten bij jou een behandeling ondergaan is voor zichzelf. Ze zijn op zoek naar me-time. Ik begrijp wel dat je na jaren een band met elkaar opbouwt maar onthoudt dat het wel je klant is. Let dus op dat je niet té veel gaat delen over jezelf.
Je investeert niet in bijscholing
Je klant komt naar jou omdat jij een expert bent in jouw vak, ze verwachten dan ook van jou dat je bijblijft met de laatste trends. En het is ook aan jou om dat aan je klant te vertellen. Welke producten er NU voor hen geschikt zijn. Stop nooit met bijleren en stop ook nooit met het uitleggen van nieuwtjes aan je klanten.
Je doet niet meer de moeite om te verkopen
Ik merk dat voor vele ondernemers het moeilijk is om aan een klant te verkopen die al jaren bij je langskomt. Als je niet meer de moeite neemt om producten of behandelingen voor te stellen aan je klant waarvan jij denkt dat die nodig zijn, dan laat je je klant in de steek.
Succes,
Vicky