fbpx

Herken jij koopsignalen?

Wanneer je advies geeft aan je klant, reageert de klant steeds op een bepaalde manier om te laten weten dat er interesse is of net niet. Dit doet hij of zij vaak onbewust. Zulke, vaak kleine signalen noemen we koopsignalen.

Wanneer je koopsignalen (onbewust) negeert kom je al snel ongeïnteresseerd over. De klant is op dat moment helemaal mee met je verhaal (of net niet) maar je verveelt haar dikwijls door het verder opnoemen van kenmerken en voordelen van je producten. 

Luister en observeer de klant goed terwijl je met haar in gesprek bent zodat je de koopsignalen herkent. Heb je een koopsignaal gezien? Dan is het aan jou om de koop af te sluiten. Nogmaals, ja de kans is écht super groot dat je klant koopt wanneer die koopsignalen laat zien. Speel hier dus zeker op in!

Ik zet graag enkele voorbeelden van koopsignalen op een rijtje zodat je ze de volgende keren niet over het hoofd ziet! 

Verbale koopsignalen:
Verbale koopsignalen zijn het makkelijkst te herkennen. Je klant laat een bevestigende ja of HmHm.. vallen. Beter nog, je klant stelt vragen over het gebruik van de producten, wat het effect ervan is etc…

Non-verbale koopsignalen:
Voor de non-verbale koopsignalen let je op de lichaamstaal van je klant. Denk daarbij aan k
nikken, glimlachen of het product aanraken

 

Je klant kan ook signalen geven dat hij/zij totaal geen interesse heeft in jouw product of dienst. Bijvoorbeeld wanneer hij of zij oogcontact vermijdt en een onrustige houding heeft.

In ieder geval is het herkennen van koopsignalen een kwestie van oefening. Niet elk koopsignaal zal je direct kunnen omzetten in verkoop maar het zal je wel dichterbij brengen. 

Veel succes!
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.