Ga naar hoofdinhoud

‘Korting’ of ‘Besparen’, waar kiezen klanten voor?

Stel je voor dat je door simpelweg 1 woordje te veranderen, meer resultaat zou krijgen op je promotie? Het zou zomaar kunnen!

Wat klinkt beter? “Krijg €15 korting op je behandeling” of “Bespaar €15 op je behandeling”?
Op het eerste zicht is er weinig verschil tussen deze twee zinnen. Het resultaat is immers hetzelfde voor de klant.

Maar niet elke klant gaat zomaar in op een van deze twee zinnen. De ene klant zal sneller reageren op het woordje ‘krijgen’ en de andere klant zal sneller ingaan op je promotie bij het woordje ‘besparen’.

Dit is waarom:

We zijn geprogrammeerd om plezier te zoeken en pijn te vermijden. Maar sommige mensen zijn meer gericht op het behalen van winst (plezier), terwijl anderen een meer voorzichtige benadering hebben en kijken hoe pijn te vermijden (besparen).

Een promotie met ‘Krijg €15 korting’ legt de nadruk op wat je wint en spreekt dus meer die plezierzoekers aan.

Daartegenover ligt bij ‘Bespaar €15’ de nadruk op het voorkomen van geldverlies (pijn) en zal het eerder aantrekkelijk zijn voor mensen die zich graag veilig en zeker willen voelen.

Maar welke van de twee variaties kies je dan?

Wel, hier heb je twee opties:

Ofwel ken jij je klanten en doelgroep héél goed. Met andere woorden, je kent hun normen en waarden en weet dus of ze gaan voor plezier of besparen. Wanneer je dat voor het grootste deel van je klanten weet, dan kan je makkelijk een van de twee variaties kiezen.

Een tweede optie is dat je beide zinnen met elkaar afwisselt. Je plaatst bijvoorbeeld ‘besparen’ in de titel van je nieuwsbrief of campagne en gebruikt het woord ‘korting’ in de tekst zelf. Zo spreek je iedereen aan. Al gaan de meeste mensen natuurlijk wel af op je titel…

Er zijn nog woorden die van invloed zijn op je marketingcampagnes. Denk maar aan ‘gegarandeerd’, ‘veilig en effectief’ en natuurlijk: ‘Gratis’.

Wil je nog meer van zulke woorden kennen?  Ik schreef er ook al dit artikel over.

Succes,
Vicky

Hallo,

Ik ben Vicky Vermeiren en ik help beauty- en lifestyleondernemers bij hun marketing, verkoop en algemene bedrijfsvoering.

Ik geef elke week tips op mijn website en organiseer ook regelmatig open workshops.

Maar het beste resultaat verkrijg je natuurlijk via persoonlijke coachingsessies waarbij we echt op jouw maat gaan werken. Op die manier ligt een succesvolle zaak binnen handbereik.

Een mailtje of telefoontje is genoeg om je te verzekeren van een verhelderend gesprek.

Info@vickyvermeiren.be
0498 42 75 97

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top