fbpx

Lockdown 2.0: Stappenplan om hier positief door te komen

Hier gaan we weer, sinds vandaag zijn in België de salons weer 6 weken gesloten. Een serieuze klap die heel wat emoties met zich meebrengt. Velen onder jullie hebben er een heftig weekend met extra werk opzitten. En misschien ook wel een slechte nacht door kopzorgen of machteloosheid.

Daarom schrijf ik in deze blog een stappenplan van wat je kan doen om deze lockdown positief door te komen.

Stap 1:
Neem even tijd om dit weer een plekje te geven in je hoofd. Het is logisch dat je tal van emoties voelt maar laat die niet de bovenhand nemen. Of nog erger: plaats geen boze en emotioneel geladen posts op je Facebook-pagina. Het kan opluchten dat wel, maar je stoot er vooral potentiële klanten mee af. En die zou je de komende tijd net wel dicht bij je willen houden.

 

Stap 2:
Neem contact op met je boekhouder en sociaal bureau. Zij kunnen je verder helpen met de aanvraag van steunmaatregelen. Op het moment van schrijven zijn nog niet alle steunmaatregelen bekend.

 

Stap 3:
Maak een cashflowplanning. Met een cashflowplanning plan je je financiële toekomst door je geplande inkomsten en uitgaven op te lijsten. Dat kan op papier maar even goed via een cashflowplanner.

Maak een planning op met een heel eenvoudig maandelijks sommetje:
Je ontvangsten kas en bank
– Je uitgaven die maand
= Het geld dat je over hebt

De volgende maand begin je met het geld dat je over hebt, + daarbij je geschatte inkomsten die je later opnieuw bijwerkt tot je werkelijke inkomsten.
– je uitgaven van die maand
= weer het geld dat je over hebt.

Maak zo een planning voor de rest van het jaar en begin volgend jaar. Daarbij kan je op voorhand rekening houden met maanden waar je minder of net meer inkomsten hebt dan gemiddeld. Maar ook je uitgaven kan je op die manier beter inplannen. Wanneer betaal je verzekeringen, belastingen, sociale bijdragen etc… Grote bedragen die vaak voor stress zorgen.

Door die nu al mee op te nemen in je cashflowplanning kan je daar makkelijker op inspelen.

Stap 4:
Geef jezelf een doel. Geen doel meer hebben voor de komende weken haalt je motivatie naar beneden. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Stel dus doelen. Wat wil jij de komende weken bereiken? Dat kan over klusjes en taken gaan maar evengoed over de omzet die je uit je productverkoop wil halen. Zo een target zorgt voor extra focus.

 

Stap 5:
Communiceer op een positieve manier. De media staan de laatste weken weer vol negativiteit. Je valt nu dus nog meer op door positief te zijn. Zo kan je leuke quarantaine-tips delen. Je klanten uitdagen met een online hair- of skinchallenge waarbij ze gedurende een bepaalde periode je producten moeten gebruiken. In video’s tips over je producten delen… Noem maar op, de mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Tot slot, wil ik je heel veel moed en sterkte wensen de komende weken.
Ik kijk samen met jou uit naar de heropening!

 

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.