fbpx

Maak van december wél een topmaand

November was een uitdagende maand voor veel kappers en schoonheidssalons. Minder afspraken, last-minute annuleringen en agenda-veranderingen hebben hun tol geëist op de omzet. Maar laten we niet bij de pakken neerzitten. December biedt een geweldige kans om het jaar positief af te sluiten en extra omzet te genereren.

Daarom in deze blog een aantal tips om je omzet in de maand december te verhogen en zo een misschien mindere november goed te maken.

1. Bedenk een feestelijke behandeling: 
We hebben de neiging om ervan uit te gaan dat klanten zomaar ons aanbod kennen. En we verwachten soms dat ze dan maar uit zichzelf een gezichtsverzorging of kleuring-afspraak inboeken voor de feestdagen. Waarom zouden we iets speciaals verzinnen, toch?

Maar net in deze periode willen mensen dat tikkeltje meer.
Stel een mooie verzorging samen of geef je kleuring, knippen en föhn-menu een feestelijke naam.
Vertel bovendien waarom het zo belangrijk is om tijdig hiervoor langs te komen ipv te wachten tot de dag voor Kerstavond.

Kies bij het samenstellen van je pakket strategisch. Want je klanten zijn zeker geneigd om meer te betalen maar als de gemiddelde uitgave nu €100 is, dan is een upgrade naar €200 voor veel klanten misschien wat te veel van het goede. En je wil op dit moment je agenda zo vol mogelijk toch? Durf dus te kiezen voor een mooie instapprijs zodat je klant niet te veel gaat nadenken maar wel gelijk de impuls heeft om te boeken.

 

2. Zet in op productverkoop en cadeau’s.
De cadeaustress in al begonnen. Zet daarom (nu al) in op de verkoop van cadeausets en cadeaubonnen. Creëer aantrekkelijke pakketten met haar- of huidverzorgingsproducten die klanten gemakkelijk als geschenk kunnen kopen. Kies hier voor verschillende prijsvariaties. Voorzie feestelijke verpakkingen en voeg misschien een klein extraatje toe om de cadeaus nog aantrekkelijker te maken.

Maar zet ook zeker in op producten die je klanten nu laten stralen. Kies 1 product uit waar je enkele keren over communiceert.

 

3. Social media, social media, social media.
De laatste maand waarin je mag stilvallen op social media is wel de decembermaand. In deze koude maand zitten meer mensen, langer op social media (tegenover in zomermaanden), je berichten vallen dus extra op. Maak hier dan ook gebruik van. Post elke dag op je stories en enkele keren per week op je feed/tijdlijn.

Laat ook écht de kerstvibes van je salon zien. Neem dus geen typische productfoto’s van je leverancier maar maak foto’s van je producten in het salon.
Geef je klanten tips voor die mooie glow of voor SOS-momenten op Kerstavond.
En uiteraard: blijf vertellen over je behandelingen en laat af en toe ook eens iets achter de schermen zien.

Durf ook de advertentiemogelijkheden te benutten om een veel bredere doelgroep aan te spreken dan alleen je volgers.

Wil je trouwens meer weten over hoe je Instagram kan inzetten? Volg dan zeker het webinar: Instagram voor beginners of Instagram Advanced.

 

4. Stuur (minstens) 2 nieuwsbrieven
Eind november/begin december stuur je een nieuwsbrief naar je klanten met je behandeling en product in de kijker + al een preview van je cadeautjes.

En 2 weekjes later mail je nog eentje met enkele toffe tips in (denk aan glow tips voor huid en make-up of haartips gaande van verzorging, trucjes en weetjes) en de kerstcadeaus wat prominenter in de kijker.

Als je écht je stoute schoenen wil aantrekken, dan mail je 2 of 3 dagen voor Kerst nog even de laatste tips voor cadeautjes.

 

Tot slot,
Blijf niet bij de pakken zitten. Als je niets doet, dan zal er ook niets gebeuren.
De tijden dat je klanten kreeg door een advertentie in een krantje liggen al lang achter ons.
En ook af en toe eens iets posten is niet meer voldoende om op te vallen in de massa.
Het is normaal dat je harder moet ’trekken’ om je agenda te vullen.

Veel succes!
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.