fbpx

Marketing in tijden van Corona

Dat de salons moesten sluiten hadden we een aantal weken geleden niet zien aankomen. Logisch dus dat we met z’n allen in een soort van shocktoestand even al onze marketing on hold hebben gezet. Want ja, waarom zou je nog marketingmiddelen inzetten als je toch geen afspraken kan plannen? En zo gebruikten we social media voornamelijk voor het informeren van onze klanten over de maatregelen, stopten we met het échte reclame maken en lieten we maar weinig van ons horen.

Maarja, volledig stoppen met marketing wil natuurlijk ook zeggen dat er een grote kans is dat we ergens in een vergeethoekje in het achterhoofd van onze klanten belanden. Geen goed idee dus.

Het is NU tijd om online te gaan met oog op je bestaande klant
De ideale tijd om nieuwe klanten te ronselen is het niet maar wel om je bestaande klanten in het middelpunt te zetten. Denk na over wat jouw klanten nu nodig hebben. Zowel qua producten als op informatief vlak.

Durf ook te informeren en inspireren met humor. Dat helpt om even alle zorgen te vergeten. Zo blijf je op een positieve manier in het gezichtsveld van je klanten. Delen zij jouw post met hun persoonlijke netwerk? Dan win je automatisch aan potentiële nieuwe klanten 😉

Misschien heb je ondertussen in allerijl een webshop gemaakt om in te spelen op de productvraag. Die draait natuurlijk ook niet vanzelf. Nog een reden om meer van social media (en nieuwsbrieven) gebruik te maken.

 

Herhaal
Nu er plots véél meer gepost wordt op social media (en we meer dan anders aan het scrollen gaan) is het logisch dat niet iedereen jouw post te zien krijgt. Durf je boodschap dus ook te herhalen. Deel hem op verschillende momenten op Facebook, Instagram en in je Stories.

 

Blijf wel positief communiceren
Het heeft geen zin om je frustraties te uiten op je (professionele) social media accounts. Je zou bij je klanten kunnen overkomen als “de zeur” en zomaar volgers kunnen verliezen.

Probeer zo positief mogelijk te zijn en klanten mee te nemen in een positief verhaal. Doe dit ook in je nieuwsbrief door als inleiding bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote te vertellen.

 

Schrijf een plan, ook voor na corona
Af en toe een nieuwsbrief, een event of een campagne is niet meer van deze tijd. Het zijn losse flodders. Die zullen je in (hopelijk) alle drukte na corona niet echt verder helpen.
Schrijf een gedetailleerd plan van wat je wanneer zal communiceren. Ook wanneer je salon weer open is zal je daar de vruchten van plukken.

 

Veel succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.