skip to Main Content
Marketingtermen Uitgelegd

Marketingtermen uitgelegd

Dus, je bent op zoek naar nieuwe klanten en beslist daarom om wat meer aan je marketing te werken. Zoekend naar inspiratie surf je het internet af waar je de ene na de andere marketingterm voorbij ziet vliegen. Allemaal leuk die praatjes maar wat betekenen ze eigenlijk concreet? En haal je daar dan écht nieuwe klanten mee binnen?

In dit artikel bespreek ik een aantal veelgebruikte termen uit de marketing.

SEO
SEO staat voor Search Engine Optimalisation of kortweg het optimaliseren van je website om zo hoger te scoren in de zoekmachines. Wanneer iemand online op zoek gaat naar een salon zal die altijd bepaalde zoektermen intikken (Bijvoorbeeld: “Nagelstudio Amsterdam”). Matchen die termen bij de teksten op jouw website, dan laat de zoekmachine jouw website zien.

Hoe beter je zoektermen en hoe beter deze zijn geïntegreerd, des te beter je doelgroep je boodschap vindt en des te hoger je door de zoekmachines wordt gerankt (= de plek waar je staat… en je staat het liefst bovenaan).

Tevens is het ook belangrijk om aandacht te schenken aan de opbouw van je site. Zo krijgen websites die veilig zijn (kijk eens bovenaan bij je websitenaam of er een slotje of https://… staat) en mobielvriendelijke sites voorrang boven de anderen.

Funnels
De letterlijke vertaling van een funnel is een trechter. Een funnel gebruik je om totaal nieuwe mensen naar jouw zaak te lokken. Je lokt ze bijvoorbeeld via social media met een “weggever”. Dat is heel vaak een Ebook waardoor je hun mailadres kan bemachtigen.
Uit nieuwsgierigheid komen de bezoekers dus op je pagina. Door op een goede manier te linken, komen ze steeds verder op je pagina tot je ze overtuigd dat jouw dienst of product iets is wat ze moeten hebben.
Het “probleem” met funnels is dat de gratis weggever op zich al veel tijd en marketingbudget vraagt omdat die natuurlijk ook bekend moet worden. Dat je daardoor niet in directere middelen kan investeren.

Retargeting
Het is je misschien al eens opgevallen: je bent op een webshop geweest om een artikel te bestellen, maar je hebt het toch niet gedaan. Vervolgens kom je op Facebook steeds de advertentie tegen van precies dat artikel op die webshop. Zo toevallig is dat niet.

Dit heet ‘retargeting’ in marketingtermen. Via een code (die je krijgt via de advertentiemogelijkheden op Facebook) op je website kun jij hetzelfde doen met elk aanbod. Zorg echter dat het niet irritant wordt, dus gebruik het met mate.

Branding
Branding heeft te maken met hoe jij wilt dat mensen je merk, je bedrijf en/of je product of dienst herkennen en hoe zij zich ermee identificeren op een positieve manier.
Je “Branding” gebruik je overal: de kleur van je logo en je huisstijl, je bedrijfscultuur, het communiceren van hoe jij met je klanten omgaat, wat bijzonder of gewoon anders is. En hoe jij je als merk neerzet in al je marketinguitingen.
Maak eens een “identiteitskaart” van je bedrijf. Hierin neem je alles op. Je kleuren/huisstijl, je manier van communiceren naar de buitenwereld etc… Zo heb je altijd een houvast wanneer je met je marketing bezig bent.

Storytelling
Storytelling is een interessant verhaal vertellen in plaats van gewoon een product of dienst te beschrijven. Verhalen blijven hangen bij de lezers en vormen dus de perfecte manier om informatie over te brengen. Bovendien zal dit zorgen voor een verhoging van de waarde wat maakt dat jouw dienst of product voor de bezoeker als waardevoller gezien wordt.
Het vertellen van een verhaal kan al heel simpel zijn. Vertel eens op je social media over waarom jij je zaak gestart bent. Of waarom je gekozen hebt voor je merk. Wees hierin zo persoonlijk mogelijk.

Conversie
Conversie (of conversieratio) is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt. Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat effectief klant wordt. Stel er komen 1000 bezoekers op jouw website waarvan er 10 bij jou een afspraak boeken. Dan is de conversie 1 procent. Conversie is een goede graadmeter hoe goed een website is gemaakt.

CTA
Maak je een nieuwe website of stuur je een mailing naar je klanten? Denk dan op voorhand goed na over wat voor jou de belangrijkste Call To Action (of aanzet tot actie) is. Wil je dat je bezoekers een online afspraak maken, iets aankopen of inschrijven op je nieuwsbrief? Met de juiste knop, afbeelding of tekst, zorg je dat bezoekers van je website een specifieke handeling uitvoeren. Heel belangrijk dus!

Influencer marketing
‘Influencer’ is Engels voor ‘beïnvloeder.’ Het komt er op neer dat je iemand met een groot bereik (vaak op Instagram) inzet voor het promoten van je product of dienst. Sommige “kleine” of lokale influencers doen dit in ruil voor een gratis dienst of product. Maar de meeste vragen er ook nog een extra bedrag bij.
Influencermarketing kan voor je nagelstudio enkel werken wanneer je iemand kiest wiens volgers ook jouw doelgroep zijn. Ga dus goed op onderzoek uit.

Veel succes,
Vicky

Vicky Vermeiren

Hallo,

Ik ben Vicky Vermeiren en ik help beauty- en lifestyleondernemers bij hun marketing, verkoop en algemene bedrijfsvoering.

Ik geef elke week tips op mijn website en organiseer ook regelmatig open workshops.

Maar het beste resultaat verkrijg je natuurlijk via persoonlijke coachingsessies waarbij we echt op jouw maat gaan werken. Op die manier ligt een succesvolle zaak binnen handbereik.

Een mailtje of telefoontje is genoeg om je te verzekeren van een verhelderend gesprek.

Info@vickyvermeiren.be
0498 42 75 97

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top