fbpx

Ondernemersvalkuilen na Corona

Op 11 mei mogen de salons in Nederland weer klanten ontvangen. In België hopen we op 18 mei te mogen volgen. Ik hoorde al van velen dat er een drukke periode aankomt en dat klanten staan te popelen om weer langs te komen.

Maar aan al die enthousiaste drukte zijn ook wat valkuilen verbonden. Die wil ik met jullie delen in dit artikel.

Geen focus op verkoop
Iedereen wil opnieuw een afspraak en je moet rekening houden met ontsmettings- en verluchtingstijd tussen twee klanten door. Begrijpelijk dat je bij elke klant wat wil voortmaken. Het jammere is dat je daardoor wel eens zou kunnen vergeten dat het adviseren van producten makkelijker gaat als je er de tijd voor neemt.
Je hebt nu eenmaal wat omzet goed te maken, dus die productverkoop kan net nu broodnodig zijn voor je cashflow. Probeer dus bij elke klant toch even de tijd te nemen voor het geven van productadvies. Je kassa zal je dankbaar zijn 😉

Klant als nummer behandelen
Nog zo een valkuil door de drukte. Je klant heeft net nu nog meer nood aan persoonlijke aandacht. Geef je klant het gevoel dat je tijd voor haar hebt. Je kan er door de maatregelen voor gekozen hebben op bepaalde extraatjes niet meer te doen. Dat kan bij je klant voor een wrang gevoel zorgen. Je aandacht is nu dus nog meer waard.

Te weinig communicatie
Het is net nu dat je klanten duidelijkheid nodig hebben van jou. Wat verwacht je van je klant tijdens het bezoek. Hoe ziet dat bezoek er nu uit, wat is er anders? Communiceer duidelijk met je klanten. Doe dit al op voorhand via mail en social media.
Ook in je zaak. Het dragen van een mondmasker maakt communicatie net wat moeilijker. Let op je expressie. En lach met je ogen.

Weerslag door drukte
En de laatste valkuil ligt bij jezelf. Na wekenlang je werk op een laag pitje (misschien werkte je achter de schermen aan je zaak, volgde je online opleidingen) zou die volle agenda wel eens als een slag in je gezicht kunnen aanvoelen. Ken jezelf, herken wanneer je rust nodig hebt en neem die. Probeer nu niet om wekenlang te pieken in je agenda, dat hou je niet vol. Ik begrijp uiteraard wel dat je veel klanten wil verder helpen. Maar je service (en verkoop) kan alleen maar goed zijn wanneer jij je ook goed voelt.

 

Veel succes met de heropening,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.