fbpx

Tips voor een succesvolle heropening

Op 13 februari mogen de kapsalons in België hun scharen weer bovenhalen. In België hopen de andere contactberoepen op 1 maart te mogen volgen en in Nederland niet veel later. Uiteraard verwachten we weer een volle, drukke agenda van zodra we weer aan het werk kunnen.

En om van die heropening een succes te maken heb ik een aantal tips…

Blijf focussen op je productverkoop
Iedereen wil opnieuw een afspraak en je moet rekening houden met ontsmettings- en verluchtingstijd tussen twee klanten door. Begrijpelijk dat je bij elke klant wat wil voortmaken. Het jammere is dat je daardoor wel eens zou kunnen vergeten dat het adviseren van producten makkelijker gaat als je er de tijd voor neemt.
Je hebt de afgelopen maanden waarschijnlijk veel gepraat over producten op je social media. het zou nu ook net hét moment kunnen zijn dat je klanten daar extra vragen over willen stellen.

Verkocht je als kapper kleurpakketten voor thuis? Blijf dat dan nog even doen. Sommige klanten moeten wat langer wachten op een plekje in je agenda en anderen zijn misschien wat terughoudend om opnieuw langs te komen. Voor hen kan zo een thuispakket een ware uitkomst zijn.

Let op je ‘persoonlijke aanpak’
Nog zo een valkuil door de drukte. Je klant heeft net nu nog meer nood aan persoonlijke aandacht. Geef je klant het gevoel dat je tijd voor haar hebt. En misschien kan het gesprek eens over iets anders gaan dat dat C-woord 😉

Hou je marketing in stand
De komende periode zal ongetwijfeld druk zijn. Op zulke momenten heb je niet altijd zin of tijd om nog veel ‘aan marketing te doen’. Met andere woorden, je social media valt stil, nieuwsbrieven worden niet meer uitgestuurd en onvermijdelijk… je bent niet meer on top of mind bij je klant.
Grote kans dat je na een tijd weer dat effect in je agenda zal voelen. Met andere woorden: zorg dat je communicatie blijft doordraaien.

Social media kan je inplannen, nieuwsbrieven kan je al voorbereiden. Doe dit NU, nu je er nog even de tijd voor hebt.

Let op voor de weerslag door drukte
Na maandenlang je werk op een laag pitje (misschien werkte je achter de schermen aan je zaak, volgde je online opleidingen) zou die volle agenda wel eens als een slag in je gezicht kunnen aanvoelen. Ken jezelf, herken wanneer je rust nodig hebt en neem die. Probeer nu niet om wekenlang te pieken in je agenda, dat hou je niet vol. Ik begrijp uiteraard wel dat je veel klanten wil verder helpen. Maar je service (en verkoop) kan alleen maar goed zijn wanneer jij je ook goed voelt.

 

Veel succes met de heropening,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.