Wanneer je Instagram gebruikt voor je zaak dan weet je dat het algoritme invloed heeft op hoeveel mensen je posts te zien krijgen. Hoe beter je post, hoe meer mensen je bereikt.
Daar komen nu 2 aanzienlijke veranderingen in waar we toch wel rekening mee moeten houden. De reeks veranderingen werd door het bedrijf aangekondigd in een blogpost.
Gedaan met kopiëren:
De grootste verandering heeft te maken met ‘aggregators’ – accounts die video’s en foto’s van andere gebruikers downloaden of een screenshot maken en deze opnieuw plaatsen.
En ookal is (hopelijk) niet je hele account een kopie van iemand anders, je heb je waarschijnlijk ook wel al eens iets overgenomen, al is het maar van je leverancier…
Zeker wanneer je dit vaak doet (meerdere keren per maand), kan Instagram ervoor zorgen dat jouw content niet meer aanbevolen wordt op de ‘Verkennen-pagina’ (Dat is de pagina die je ziet wanneer je op het vergrootglas klikt onderaan).
Instagram gaat nog een stap verder: het platform zal de opnieuw geplaatste inhoud vervangen door de originele post van de maker in ‘aanbevelingen’. Het bedrijf zegt dat het alleen reposts zal vervangen wanneer het origineel “relatief nieuw” is en wanneer het systeem er zeker van is dat de posts identiek zijn “op basis van audio- en visuele signalen”.
Instagram zal ook een label toevoegen waarin de originele maker wordt vermeld – hoewel zowel de originele maker als het account dat de foto of video opnieuw plaatst, het label kunnen verwijderen.
Met andere woorden: Kopieer jij regelmatig al eens een bericht van een leverancier of ander salon? Dan zou dat in de toekomst je groei op Instagram serieus kunnen tegenhouden omdat Instagram originele content dus meer gaat aanbevelen.
Er is ook heel goed nieuws:
Er komt een nieuw rangschikkingsalgoritme bij de aanbevelingen (dat zijn de posts die je ziet van mensen of bedrijven die je niet volgt, belangrijk dus voor je naamsbekendheid).
Op dit moment worden die aanbevolen posts en reels voornamelijk gerankschikt op basis van hoe de volgers van een account erbij betrokken waren. Dus accounts met veel volgers, vaak kregen ook het meeste bereik.
Om dit tegen te gaan en kleinere accounts een gelijke kans te geven, beschrijft Instagram een nieuw systeem:
Het aanbevelingssysteem zal een stuk inhoud aan een klein publiek tonen dat er mogelijk interesse in heeft, of ze nu de maker ervan volgen of niet. De best presterende content en reels in die groep worden vervolgens aan een breder publiek getoond, waar het proces zich zal herhalen. Op die manier krijg je als ‘kleiner account’ sneller de kans om ook viraal te gaan.
Instagram zegt dat deze verandering in de komende maanden zal worden uitgerold. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden en meer dan ooit originele content te maken zodat Instagram die kan aanbevelen aan nieuwe mensen die jou nog niet volgen.
Wil je meer weten over hoe je Instagram nog beter kan inzetten voor je salon?
Volg dan zeker het webinar: Haal meer uit Instagram.
Veel succes,
Vicky