fbpx

Waarom alle “SALE”-borden rood zijn, de invloed van kleuren in verkoop

We hebben ze allemaal al gezien tijdens een dagje shoppen, grote borden bij de kledingwinkels om een “Sale” of korting aan te kondigen. Maar is het je al opgevallen dat die borden wel heel vaak rood zijn?
De reden hiervoor is simpel, bepaalde kleuren zorgen voor meer verkoop. Het kleurenschema dat jij kiest voor je branding heeft dus ook invloed op het koopgedrag van jouw klanten.

 

Waarom kleuren er toe doen

Wanneer een klant voor de allereerste keer bij jou binnen komt vormen ze gemiddeld binnen de 90 seconden een mening over jouw zaak. Je  kleurenschema is een van de eerste dingen die opvalt en telt dus voor een heel groot deel mee bij het vormen van die mening. Meer nog: 52% van de klanten keren niet terug naar een salon/winkel wanneer ze het er niet “leuk genoeg” uit vinden zien. Ook heeft kleur een invloed op het effectief aankopen van producten. Verschillende studies tonen aan dat 85% van de kopers hun beslissing neemt op basis van kleuren.

De invloed van kleuren

Het is moeilijk om ons voor te stellen dat kleuren invloed hebben op ons gedrag en onderbewustzijn. Ik geef je een aantal voorbeelden:

Blauw
Blauw staat voor vertrouwen en zekerheid. Blauw wordt daarom vaak gebruikt door banken, verzekeringen en sociale media. Maar een studie in “The Journal of Business” toont aan dat klanten 15% sneller terug gaan naar een winkel met blauwe tinten dan een zelfde type winkel met oranje kleuren.

Roze
Een ander voorbeeld is de in de beautysector vaak gebruikte kleur: roze. Niet zo gek dat dit een populaire kleur is in de sector want het is bewezen dat roze een kalmerend effect heeft. Onderzoekers ontdekten dat wanneer iemand roze ziet, er kalmerende hormonen vrijkomen en gespannen spieren relaxeren.
Klinkt gek, toch?

Rood
En tot slot: Waarom zijn al die kortingsbanners in winkelstraten rood? Wel, volgens een studie van Andrew Elliot reageren mensen sneller op de kleur rood (denk ook aan het rode stoplicht). De voornaamste reden hiervoor is dat we rood linken aan gevaar. Veel winkeliers gebruiken deze kleur dan ook om aandacht te trekken en hun klanten sneller iets te laten aankopen. Zo is het bijvoorbeeld ook bewezen dat mannen sneller reageren op rode prijskaartjes.

Tot slot

Mensen worden ook aangetrokken door bepaalde kleuren naar gelang hun eigen karakter (Wist je dat autoverzekeraars zelfs hun premies aanpassen op basis van je gekozen kleur?) . Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter jij op hen kan inspelen door het juiste gebruik van kleuren in je marketing en interieur.

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.