skip to Main Content
Waarom Het Geen Goed Idee Is Om Kortingsacties Te Doen

Waarom het geen goed idee is om kortingsacties te doen

Korting geven aan klanten is voor veel ondernemers een nobrainer in het marketingplan. Maar het is niet omdat je kortingsacties doet, dat je daardoor ook meer klanten over de vloer krijgt.

Waarom zou je een kortingsactie organiseren?

Dit is een vraag die ik regelmatig stel maar waar veel ondernemers het antwoord niet op weten. Ze geven korting omdat ze ervan uitgaan dat hun klanten dat willen. Of omdat hun concurrent het doet. Het ‘hoort bij marketing’.

Ze hebben hierbij altijd wel de hoop dat ze dankzij kortingen geven uiteindelijk meer klanten over de vloer krijgen of meer verkopen met als resultaat: meer winst.

Maarja is korting geven wel nodig?

Je hebt een doel bepaald en overweegt nu om een kortingsactie te gebruiken om je doel te bereiken. Maar er zijn natuurlijk nog andere middelen om dat doel te bereiken. Denk maar aan het beter inzetten van sociale media of andere marketingkanalen.

Korting geven is vaak een gemakkelijke oplossing maar probeer toch altijd eerst andere middelen te overwegen in je marketingplanning.

Het negatieve effect van kortingen.

Korting geven kan bovendien ook een negatief effect hebben op je zaak. Zo zijn mensen net kritischer bij het krijgen van een korting. Vaak denken ze dat er dan wel wat mis zal zijn of dat ze niet alles krijgen waar ze recht op hebben.
Ook de waarde van een korting zijn je klanten helaas snel vergeten. Oké er ging misschien minder geld van hun bankrekening af maar daar zijn ze op de terugweg al niet meer mee bezig. Tot slot geven klanten minder snel een review na een korting omdat ze het gevoel hebben dat ze de waarde op die manier niet correct kunnen inschatten om een objectieve review te schrijven.

En waarschijnlijk ken jij ook wel een zaak waar je nooit iets buiten een kortingsactie koopt omdat je gewoon wéét dat er binnenkort wel weer een actie zal zijn.

Ik wil met dit artikel natuurlijk niet zeggen dat je NOOIT korting mag geven. Doe het niet te veel én denk er goed over na of een korting wel de juiste marketingmethode is om je gewenste doel te bereiken.

Succes,
Vicky

Vicky Vermeiren

Hallo,

Ik ben Vicky Vermeiren en ik help beauty- en lifestyleondernemers bij hun marketing, verkoop en algemene bedrijfsvoering.

Ik geef elke week tips op mijn website en organiseer ook regelmatig open workshops.

Maar het beste resultaat verkrijg je natuurlijk via persoonlijke coachingsessies waarbij we echt op jouw maat gaan werken. Op die manier ligt een succesvolle zaak binnen handbereik.

Een mailtje of telefoontje is genoeg om je te verzekeren van een verhelderend gesprek.

Info@vickyvermeiren.be
0498 42 75 97

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top