fbpx

Waarom het goed is als mensen jou ontvolgen

Is het jou ook al eens opgevallen dat je af en toe een like op Facebook minder hebt? Verlies jij al eens een volger op Twitter of Instagram? Of heb jij na het versturen van een nieuwsbrief telkens enkele “unsubscribers?

Het is natuurlijk niet leuk om een volger te zien gaan maar eigenlijk is dat juist goed voor jouw social media / nieuwsbrief! Ik geef je 4 redenen waarom.

 

Het kost minder geld

Bij de meeste mailingprogramma’s betaal je naargelang het aantal mailadressen in jouw bestand (bij Mailchimp bijvoorbeeld vanaf 2000 mailadressen).

Logisch dus dat het minder geld gaat kosten als jouw lijst op een natuurlijke wijze kleiner wordt.

Eigenlijk doen unsubscribers jou dus een plezier want ze schrijven zich uit in plaats van jouw mail te negeren of gewoon in de prullenbak te gooien.

 

Ontvolgers passen niet bij jouw persoonlijkheid

Jij bent het gezicht van jouw beauty- en lifestylebedrijf. Je schrijft dan ook vanuit jouw persoonlijkheid (geef toe het zou stom zijn om “toneeltje” te spelen, je valt zo door de mand). Mensen die jou ontvolgen passen dikwijls niet bij jouw persoonlijkheid én dus eigenlijk ook niet bij jouw bedrijf.

 

Ontvolgers geven zwakke punten aan

Als je merkt dat je regelmatig na dezelfde promo of onderwerp volgers verliest, dan zou dat misschien willen zeggen dat dat bepaald item niet aanslaat. Ga dus telkens ook op zoek naar de reden waarom mensen jou niet meer willen volgen, je helpt er jouw bedrijf mee vooruit.

 

Ontvolgers vernauwen jouw doelgroep

Als je wil werken voor iedereen dan werk je eigenlijk voor niemand. Ik vertelde al vaak dat het hebben van een doelgroep belangrijk is. Als je schrijft en post voor een bepaalde doelgroep, dan is het normaal dat mensen die er buiten vallen, zich zullen uitschrijven van jouw updates. Dat is helemaal niet erg. Het is beter om een grote vis te zijn in een kleine vijver dan omgekeerd.

           

Tot slot, neem het niet persoonlijk als er toch iemand zich uitschrijft waarvan je het niet verwacht. We leven in een tijd van overvolle inboxen. Het is trouwens bewezen dat als iemand zich uitschrijft, het niet per sé wil zeggen dat je die persoon kwijt bent als klant.

 

Veel succes (en niet uitschrijven hé 😉 )

Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.