fbpx

Waarom trage groei beter is dan een korte boost

Snelle groei is populair. Het inspireert mensen en het valt op wanneer iets of iemand ‘plots’ populair is. Maar een snelle groei wil niet zeggen dat dit bedrijf ook op lange termijn goed zal blijven scoren. In tegendeel, wanneer een sterke basis ontbreekt, dan gaat het succesverhaal even snel weer naar beneden.

De valkuil van een snelle boost
Ik zie veel ondernemers die zo snel mogelijk van niets naar alles willen groeien. Dit omdat ze zich spiegelen aan een voorbeeld die dit ook gedaan lijkt te hebben.

Met wat marketingtrukjes hier en daar kan je op korte termijn een salon best een mooie boost geven. Alleen merken we dat het op lange termijn niet veel heeft uitgehaald. Dit komt omdat er een goede basis ontbreekt. Klanten komen daardoor misschien niet snel genoeg terug of je merkt dat je telkens marketingacties moet blijven verzinnen om die agenda te vullen. Zonde.

Bovendien zorgt de druk die bij een snellen groei komt kijken vaak voor stress. Die stress zorgt dan weer voor minder slimme beslissingen. We houden de acties bij een snelle groei komen kijken simpelweg niet lang vol omdat ze veel energie kosten.

 

Groeien mag tijd kosten
Kijk, het is misschien niet wat je wil lezen maar het opbouwen van een stabiele onderneming met een mooi klantenbestand, verkoop en bijgevolg financiën heeft nu eenmaal tijd nodig.

Gun jezelf die tijd. Ik begrijp dat je ongeduldig bent maar wat wil je écht? Die snelgroeiende brandnetel of die stabiele eikenboom zijn?

En nee die eikenboom is niet hip, i know maar hij blijft wel jaren groeien. Die prikkende brandnetel zijn we volgende winter weer vergeten.

 

Is er ook een nadeel aan een trage groei?
Jazeker. Zo kan het natuurlijk té traag gaan en is dat financieel niet vol te houden. En ik kom ook wel eens bij salons die al jaren zo stabiel zijn in hun groei, dat ze niet door hebben dat ze stilvallen of zelfs achteruitgaan.
Om daar dan weer een snelle boost te toveren vraagt veel energie. Logisch want het is misschien jaren niet nodig geweest.

Net daarom ben ik voorstander van het leggen van een goede basis qua marketing, concept en financieel. En dan kan je natuurlijk af en toe eens een flinke boost geven om jezelf, je behandelingen en producten in de kijker te zetten. Zo combineer je in mijn ogen het beste van twee werelden.

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.