fbpx

Zorgen productpakketten voor betere verkoop?

Je ziet het in bijna elke winkel of online shop: Productpakketten. Complementaire producten, samen verpakt, vaak tegen een goedkopere prijs of met een leuk extraatje. Je kan dit doen tijdens de feestdagen (inclusief mooie verpakking) maar er zijn salons die deze verkooptechniek het hele jaar door gebruiken. Het verhoogt de gemiddelde omzet uit productverkoop zonder dat je meer klanten hoeft aan te trekken én nieuwe producten kan je op die manier laten opvallen.

Net als bij de meeste andere verkooptactieken is er een kunst om producten met succes te bundelen:

 

Bij de Harvard Business School onderzochten ze een tactiek die Nintendo gebruikte bij de verkoop van videospellen en consoles. Het gamemerk bundelde de twee producten samen, wat leidde tot 100.000 verkochte eenheden en meer dan een miljoen dollar aan verkoop van videogames. Toen Nintendo alleen games samenbundelde, daalde de omzet van de bundel met 20%. De juiste producten bij elkaar groeperen is dus de boodschap. Ken je doelgroep en kies de items die aantrekkelijk voor hen zijn.

Introduceer een nieuw product
Nieuwe producten kan je bij je klanten introduceren door ze te combineren met producten (of behandelingen) die goed verkopen. Op die manier krijgt je klant de kans om te “wennen” aan het nieuwe product en is de kans groot dat ze het de volgende keer opnieuw mee neemt.

Denk aan slecht verkopende producten
Je hebt vast producten die meer stof verzamelen dan dat ze geld opleveren. Tijd voor actie! Bekijk eens of je zulke producten bij elkaar kan bundelen zodat je ze makkelijker onder de aandacht kan brengen bij je klanten.

En de klassieker: Geschenken
Vooral de feestdagen zijn een stressvolle tijd voor de consument omdat ze snel nog last-minute cadeautjes moeten zoeken. Maak in zulke periodes productpakketten in verschillende prijsklassen. Misschien kan je ook een cadeaubon combineren met een product.
Naast de klassieke feestdagen kan je natuurlijk voor elke periode van het jaar wel wat samenstellen. Denk maar aan de zomerperiode waar je jouw klanten een leuk pakketje voor op vakantie kan adviseren. Het is ook logisch voor je marketing. Je kan specifiek gerichte promocampagnes uitvoeren rond het thema voor elke bundel.

Tot slot
Productpakketten verkopen niet vanzelf. Ze op je toonbank plaatsen is helaas niet genoeg. Je zal er met je klanten over moeten praten en ze via je marketingkanalen onder de aandacht moeten brengen. Zorg er voor dat het voordeel voor je klant duidelijk in het oog springt.

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.