Mijn Upsell en cross-sel challenge is een goede week ver. Misschien heb je wel al een leuke extra omzet binnen. Maar ookal doe je nog niet mee, het blijft interessant om even stil te staan bij hoe je meer uit je bestaande klanten kan halen.
Daarom wil ik je in dit artikel 3 praktische ideeën meegeven om meer omzet te halen bij je klanten.
Ga op zoek naar makkelijke upgrades van je diensten.
Wanneer je klant bij jou een dienst boekt, dan zijn er altijd wel kleine extra’s die bij die dienst passen.
Stel die extra’s voor bij je intakegesprek en vertel duidelijk welke voordelen die extra voor je klant heeft.
Doe dus niet als kapper aan de wastafel: ‘Wil je een extra masker?’ want dan zegt 9 op 10 klanten toch nee.
Maar bespreek tijdens de korte intake dat gekleurd haar véél langer mooi blijft wanneer het haar goed gehydrateerd is. En stel dan alvast het masker voor. Zo zal je veel meer resultaat boeken.
De verkoop van deze extra’s doe je dus nog voor je start met de dienst.
Maak combinaties van diensten en/of producten
Maak aantrekkelijke bundelaanbiedingen die klanten stimuleren om meerdere diensten tegelijk af te nemen.
Zo kan je behandelingen een extra ‘me-time vibe’ geven of net inspelen op momenten waarbij de klant er extra goed uit wil zien.
Denk maar aan een zomerpakket met een gezichtsverzorging, ontharing en pedicure.
Maar je kan evengoed een leuke (tijdelijke) bundel maken van een dienst in combinatie met een product. Bijvoorbeeld een balayage met een zilvershampoo.
Volg klanten op
Het is opvallend dat klanten die worden opgevolgd ook effectief meer spenderen. Mensen hebben vaak een geheugensteuntje nodig en dan is een berichtje of mail wel handig.
Opvolgen kan na de eerste keer dat ze een bepaalde behandeling gehad hebben (inclusief productadvies!).
Volg ook op enkele dagen na de aankoop van een product.
En stuur klanten een berichtje of mail wanneer het weer tijd is om een nieuwe afspraak te maken.
Wil je nog meer ideeën om meer uit bestaande klanten te halen? Herbekijk dan zeker hier mijn webinar.
Veel succes,
Vicky