Heb je het gevoel dat je zaak niet groeit zoals je had gehoopt? Misschien houd je jezelf wel tegen met excuses die je groeipotentieel belemmeren. In dit artikel deel ik drie veelgehoorde excuses en laat ik je zien hoe ze eigenlijk geen obstakels hoeven te vormen voor de groei van je salon.
1: “Ik ben niet zo goed in marketing, het is mijn ding niet.”
Ik denk dat ik deze wel het vaakst hoor. Samen met ‘Vroeger was al dat social media gedoe niet nodig’. Het idee van marketing en alles wat erbij komt kijken kan overweldigend lijken, vooral als je niet echt weet waar te beginnen. Maar de dag van vandaag is marketing wel absoluut noodzakelijk om op te vallen bij je doelgroep. En zijn er meer marketingmiddelen nodig dan pakweg 5 à 10 jaar geleden.
Dat komt omdat we dagdagelijks enorm veel prikkels krijgen. Jouw ene marketingboodschap valt daardoor simpelweg niet op. Je moet jezelf en je salon dus steeds op de voorgrond plaatsen en je boodschap herhalen. Lastig, i know!
Gelukkg zijn er tegenwoordig talloze hulpmiddelen, resources en professionals die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van je marketingstrategie. En hey, hoe meer je hiermee bezig bent, hoe beter je er in zal worden.
Kan je trouwens wel een zetje gebruiken en ben je op zoek naar welke acties de gaten in je agenda kunnen opvullen? Schrijf je dan zeker in voor het webinar: Efficiënt een lege agenda opvullen.
2: “Mijn klanten zijn niet het type klanten die ook producten kopen (en komen alleen voor diensten).
Ik begrijp dat je denkt ‘Die klant komt al jaren en koopt toch nooit’. Maar het is belangrijk om nooit te onderschatten wat je klanten willen. Het verkopen van producten kan je omzet aanzienlijk verhogen én je klanten gaan nog tevredener zijn van het resultaat.
En je moet er maar één ding voor doen: elke keer opnieuw kort en krachtig adviseren.
Uit onderzoek is gebleken dat er meerdere adviesmomenten (en die hoeven niet uitgebreid te zijn) nodig zijn eer een klant beslist om te kopen. Geef het dus niet na de eerste keer, of zelfs na de vijfde keer op.
3: “Als ik mijn prijzen verhoog, dan verlies ik klanten.”
Velen vrezen dat een prijsverhoging klanten zal afschrikken en hen zal dwingen elders te gaan, met als gevolg een daling van de omzet. Het verhogen van je prijzen kan inderdaad een gevoelige kwestie zijn, maar dat wil niet zeggen dat je al je klanten gaat verliezen! In de praktijk valt dat reuze mee!
Het is niet de bedoeling dat je zomaar je prijzen gaat verhogen maar wel dat je een correcte berekening maakt en verhoogd naar de prijzen die nodig zijn. Zo weet jij 100% zeker dat je marges correct zijn en sta je ook sterker in je schoenen tegenover je klanten.
Wist je trouwens dat ik samen met jou je prijslijst kan berekenen via een online coaching?
In plaats van jezelf te laten beperken door deze excuses, is het tijd om je perspectief te veranderen en te geloven in de groeimogelijkheden van je salon. Marketing, productverkoop en prijsaanpassingen kunnen allemaal bijdragen aan de groei van je zaak, mits ze slim en strategisch worden benaderd. Onthoud dat groei niet altijd gemakkelijk is, maar met de juiste aanpak kan het zeker worden bereikt.
Veel succes,
Vicky