De beautysector is een van de sectoren met de meeste innovatie. Dagelijks komen er nieuwe producten, behandelingen en inzichten bij. Dat betekent ook dat je de ene dag het hippe salon bent waar iedereen wil zijn en de andere dag zou je zomaar wat klanten kunnen verliezen omdat iemand anders meer aandacht trekt dan jij. Net zoals jij verandert in het leven, verandert ook jouw bedrijf. Het gezegde: ‘Stilstaan is achteruitgaan’ geldt in het bedrijfsleven des te meer. Merk je dus dat het niet meer zo vlotjes gaat als voorheen? Dan zou je eens van een afstandje naar je zaak moeten kijken om bij te sturen.
Maar hoe bekijk je je zaak vanop een afstandje?
Net zoals je af en toe met je accountant samen zit om je cijfers te bekijken, kan je ook eens de tijd nemen om alle andere factoren binnen je salon onder de loep te nemen. Daarbij kan je jezelf een aantal vragen stellen:
– Hoe gaat het met je doelen? Ben je nog steeds op koers om ze te behalen?
– Hoe ziet je agenda eruit? Krijg je alles nog gedaan? Zijn er dingen die meer tijd en energie vragen dan gedacht? Kan je taken uit handen geven?
– Wat zijn je meest populaire behandelingen en producten?
– Hoe staan je cijfers ervoor? Maak je winst? Kan je alle facturen betalen?
– Wat loopt er niet goed?
– Vind je het nog leuk?
Wat zijn de alarmsignalen die aangeven dat het tijd is om (wat) bij te sturen?
Je zou denken dat het veranderen van koers alleen nodig is wanneer je cijfers niet goed zijn. Maar niets is minder waar! Jij bent tenslotte de zaakvoerder van jouw salon, en jij moet tevreden zijn met alle aspecten van je zaak. Laat me je daarom enkele alarmsignalen geven die aangeven wanneer het nodig is om bij te sturen:
- Je concept voelt niet meer aan zoals je voor ogen had bij de start.
Je startte je salon altijd met een bepaalde overtuiging. Je had een lijstje met je ideale aanbod en klanten op papier staan, maar gaandeweg wijkte je wel eens af van die plannen. Dat mag natuurlijk! Zolang het maar goed voelt. Zo kwam ik onlangs bij iemand die huidverbeterende behandelingen aanbood, terwijl haar hart daar niet ligt. Maar omdat ‘iedereen zei dat ze dat moest doen’, heeft ze haar diensten dus veranderd naar iets wat ze eigenlijk niet graag doet. We hebben dus besloten om haar originele concept weer uit het stof te halen, zodat ze weer kan doen wat ze wél graag doet. Je kan uiteraard ook het concept zelf veranderen en misschien finetunen, zodat het beter bij je huidige situatie past.
- Een behandeling doet het opmerkelijk beter dan alle anderen op je menukaart.
Soms heeft het geen zin om producten en diensten die amper verkopen nog aan te bieden. Ze zorgen alleen maar voor keuzestress bij nieuwe klanten. Merk je dus dat een behandeling heel populair is, durf dan daar vol op in te zetten en alle ‘ruis’ daarrond te verminderen.
- Je zoekt continu naar nieuwigheden.
Nog zo’n alarmsignaal dat ik heel vaak zie bij salons waar het eigenlijk niet zo goed gaat: het aanbod wordt om de haverklap vernieuwd. En uiteraard mag je vernieuwen! Maar wanneer je constant nieuwe dingen aanbiedt, dan kan je onmogelijk duidelijk communiceren naar je klanten. En nee, een nieuwsbrief en enkele posts op social media zijn NIET genoeg om een nieuwe behandeling of product succesvol aan te kondigen. Bovendien zorgt een groot aanbod er ook vaak voor dat je concurrentie krijgt binnen je eigen prijslijst. Wanneer je 8 verschillende anti-aging behandelingen hebt, heeft je klant niet alleen last van keuzestress, maar je hebt ook een investering aan die 8 verschillende behandelingen hangen die je niet optimaal kan terugverdienen. Ik zeg dus wel eens: wees een beetje saai! Focus je op de producten en diensten die je al hebt wanneer je op zoek bent naar meer omzet, in plaats van telkens iets nieuws aan te kopen in de hoop dat dit zal aanslaan.
- Je verliest klanten.
Het is normaal dat er klanten weggaan. Niet per se omdat ze jou niet meer leuk vinden, maar meestal om persoonlijke redenen. Zo verliest een gemiddeld salon 3 tot 5% van het klantenbestand per jaar. En normaal komen er (vanzelf) evenveel nieuwe klanten bij. Maar wanneer je merkt dat het erger is dan dit, dat er meer mensen afvallen en dat het moeilijk is om nieuwe klanten aan te trekken, dan is het wel echt tijd om je huidige koers te bekijken en aan te passen. Doe eens een marktonderzoek naar wat je doelgroep echt wil. Misschien is het tijd voor een rebranding of een totaal andere strategie.
- Je hebt problemen om je facturen te betalen.
Cashflowproblemen zorgen voor veel stress, vaak terecht. Want wanneer je moet tellen om je facturen te kunnen betalen of je hebt het gevoel dat je er zelf weinig aan overhoudt, dan klopt er meestal echt iets niet. Het kan natuurlijk dat dit een tijdelijk probleem is door een investering bijvoorbeeld. Maar wanneer je niet direct een duidelijke tijdelijke oorzaak ziet voor het cashflowprobleem, dan is het tijd om even goed bij te sturen. Dat bijsturen doe je dan op twee manieren: je kijkt naar je kosten en gaat op zoek naar manieren om je omzet te verhogen.
- Je hebt het gevoel dat je vastzit.
Stel dat je agenda vol zit, je goed verkoopt en mooie cijfers behaalt… dan kan je misschien wel eens denken: ‘Wat nu?’. Op dit moment kan je bekijken of je tevreden bent met hoe het is, of wat voor jou de volgende uitdaging kan zijn.
De alarmbellen rinkelen, wat nu?
Geen tijd te verliezen, welk alarmbel ook afgaat. Neem even de tijd om op een objectieve manier naar je situatie te kijken. Waar loopt het precies fout en wat moet er anders? Stel een goed plan van aanpak op. Beslissingen vanuit ‘paniek’ zijn meestal niet zo slim. Gooi niet zomaar je hele concept overboord, maar gebruik de dingen die je in het verleden goed hebben gewerkt opnieuw.
Luister daarbij ook naar jouw ideale klanten. Waar zien zij nog verbetering voor jouw zaak? Misschien willen ze graag op een andere manier afspraken maken of zijn ze op zoek naar nieuwigheden die ze bij jou niet vinden… Vraag het hen gewoon, ze zullen je met plezier helpen.
En als je beslist om het écht helemaal anders aan te pakken, geef jezelf dan ook de tijd om dit te ontplooien. Een nieuw concept of aanbod heeft ook weer even nodig om te landen bij je klanten.
Wil je trouwens de branding van je nieuwe concept helemaal laten kloppen? Dan is het focusweekend ‘Branding and the Beach‘ waarschijnlijk wel iets voor jou 😉
Veel succes,
Vicky