Er zijn meerdere redenen waarom je een financieel plan zou schrijven. Bij de start van je zaak, bij de aanvraag van een lening of simpelweg na een aantal jaar bezig te zijn om te bekijken waar je kansen liggen. Wat je reden ook is, een financieel plan klinkt misschien moeilijk om te maken maar het zorgt vooral voor duidelijkheid. Je kijkt even met een helicopterview naar je salon en ziet direct je sterke en zwakke punten. Voor het starten van sommige vennootschapsvormen is zo’n financieel plan zelfs verplichte kost.
Maar hoe schrijf je nu zo’n financieel plan? Ik leg het je uit aan de hand van 3 stappen:
Een financieel opstellen doe je in drie stappen. Eerst kijk je naar de korte termijn: welke investeringen en kosten komen kijken bij de opstart? Vervolgens richt je de blik iets verder, en ga je de financieringen na op lange termijn. En tot slot neem je de dagelijkse werking onder de loep, met het liquiditeitsplan.
In dit artikel deel ik met jou alvast stap 1, de volgende weken vertel ik je meer over stap 2 en 3.
Stap 1: Beschrijf je dagdagelijkse werking
Wat is je activiteit?
Als eerste geef je een algemene omschrijving van je zaak. Wat je gaat doen en waar je naartoe wil. Welke diensten ga je allemaal uitvoeren? Wat is je specialiteit? En vooral: Waar ben jij uniek in en waarom denk je dat klanten bij jou zullen kopen?
Met welke kosten krijg je te maken?
Maak een opsomming van de investeringen die nodig zijn om je zaak te starten of te laten groeien. Daarnaast heb je ook een overzicht van je vaste kosten nodig. Denk daarbij aan elektriciteit, water, verzekeringen, marketing… en uiteraard: Je loon.
Tot slot krijgen je variabele kosten ook een plekje in je financieel plan. Wat is je productkost per behandeling?
Welke opbrengsten voorzie je?
Maak een duidelijke voorspelling van waar je inkomsten vandaan zullen komen.
Hoeveel % komt voort uit welke dienst en wat is je gemiddelde winstmarge erop?
Hoeveel klanten heb je nodig om deze opbrengsten te behalen?
Beschrijf ook welke producten je graag wil verkopen en wat hun aandeel in de opbrengst zal zijn.
Wat is je winstmarge?
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je voldoende winst maakt. Op die manier kan je een buffer opbouwen en verder doorgroeien. Beschrijf je gemiddelde winstmarges. Welke behandelingen zijn het meest interessant en welke minder ideaal? En natuurlijk: Wat ga je doen om de meest winstgevende behandelingen te promoten?
In veel gevallen is het interessant om een gedetailleerde kostprijsberekening toe te voegen. Geen idee hoe je daaraan moet beginnen? Dan doen we dat samen tijdens een online coaching. In anderhalf uur hebben we je volledige prijslijst berekend.
Hou de komende weken zeker ook de andere stappen voor het financieel plan in de gaten.
Succes,
Vicky