fbpx

Boekhoudtalk: De BTW

Wanneer je een bedrijf runt, krijg je te maken met verschillende fiscale verplichtingen. Een van de meest voorkomende is de BTW, oftewel de Belasting over de Toegevoegde Waarde. Maar de meeste ondernemers vinden de BTW alleen maar een blok aan hun been. Meer nog, vaak zorgt de afrekening van de BTW voor cashflowproblemen.

Daarom wil ik je in deze blog meer vertellen over de BTW.

Wat is BTW eigenlijk?
BTW is een belasting die wordt geheven op de verkoop van goederen en diensten. Het is een indirecte belasting, wat betekent dat het uiteindelijk door de eindgebruiker (de consument) wordt betaald. Als ondernemer draag jij de BTW af aan de belastingdienst, maar je rekent deze door aan je klanten.

Hoe werkt BTW?
Elke keer dat je een product of dienst verkoopt, voeg je BTW toe aan de verkoopprijs. Deze BTW moet je vervolgens afdragen aan de belastingdienst. Echter, de BTW die je zelf betaalt over zakelijke aankopen mag je aftrekken van de BTW die je hebt ontvangen van je klanten. Het verschil draag je af aan de belastingdienst. Bij de BTW-aangifte wordt dit berekent.

Voorbeeld:

Stel, je verkoopt een product voor €100 exclusief BTW en het BTW-tarief is 21%. Dan reken je €121 aan je klant (€100 + €21 BTW). Je klant betaalt dus €121, maar jij houdt slechts €100 over en de €21 draag je af aan de belastingdienst.

Koop je vervolgens zakelijke benodigdheden voor €50 exclusief BTW, dan betaal je hiervoor €60,50 (€50 + €10,50 BTW). Die €10,50 mag je aftrekken van de BTW die je hebt ontvangen van je klant. Uiteindelijk draag je dan €21 – €10,50 = €10,50 af aan de belastingdienst.

 

Maar ik kan dat niet betalen?!
Hier knelt het schoentje. Op het einde van elk kwartaal krijg ik best veel telefoontjes met de opmerking dat het btw bedrag zo hoog is dat er moeilijkheden komen om het te kunnen betalen. En ergens klopt daar iets niet, want je hebt tenslotte dit bedrag ontvangen. Waar is dat dan naartoe?

Waarschijnlijk is het ontvangen BTW-bedrag al opgegaan aan andere uitgaven. Met andere woorden: Je geeft meer uit dan dat er binnen is gekomen.

Enkele tips om dat te voorkomen:

  1. Houd je administratie op orde: Zorg ervoor dat je alle facturen goed bewaart, zowel de inkomende als de uitgaande. Dit maakt het doen van BTW-aangifte een stuk eenvoudiger.
  2. Gebruik boekhoudsoftware: Dit helpt je om je BTW-berekeningen automatisch te laten doen en vermindert de kans op fouten. Vaak kan je zo tussendoor je administratie al op orde houden en krijg je sneller zicht op je cijfers.
  3. Zet je ontvangen BTW apart: Check elke dag of elke week hoeveel BTW je ontvangen hebt van je klanten en zet dit op een aparte rekening. Zo kan je altijd je BTW afrekening betalen en bouw je nog een extra buffer op.

BTW is een essentieel onderdeel van het ondernemerschap en het is belangrijk om te begrijpen hoe het werkt. Zo kan je er ook beter op anticiperen en cashflowproblemen voorkomen. Wil je meer weten over financiën voor jouw salon? Lees dan meer in mijn boek “Let’s talk money” of schrijf je in voor mijn webinar: Sterker in Financiën.

Veel succes!
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.