In je zaak krijg je dagdagelijks met geld te maken. Je cijfers kennen en weten hoe je ze moet “lezen” helpt je business écht vooruit. Daarom deel ik in dit artikel welke cijfers belangrijk zijn en wat je met deze getallen kan doen.
Je belangrijkste cijfers
Hoeveel geld er binnenkomt – in detail
Exact je omzet je draait zal je hoogstwaarschijnlijk wel weten. Maar je zou dit ook in detail moeten weten. Dus waar komt je omzet vandaan? Welke producten en diensten zorgen voor de hoogste omzet? De meeste salonsoftware kan je dit in een paar clicks vertellen.
Hoeveel geld je uitgeef – in detail
Ook je kosten (en zeker je vaste kosten) zou je moeten kennen. Bekijk ook dit regelmatig in detail. Misschien kom je zo dingen tegen waar je op kan besparen.
Je netto inkomen
En natuurlijk, je winst/verlies. Wat er over blijft nadat je je kosten van je omzet het afgetrokken. Het kan dus allemaal goed zijn dat je een omzet behaald hebt van €100.000, als je €110.000 kosten hebt, dan maak je uiteraard verlies en ben je eigenlijk niet zo goed bezig. Weet dat van je winst nog belasting betaald moeten worden!
Je cijfers juist interpreteren
- Let op de verschillen met bijvoorbeeld, vorige maand, vorig kwartaal of vorig jaar.
- Heb je meer of minder omzet?
- Heb je meer of minder kosten?
- Zijn je inkomensstromen veranderd?
Door op deze manier naar je cijfers te kijken zie je wat er effect zou kunnen hebben gehad op bepaalde resultaten. Stel dat je meer winst maakt, is dat dan omdat je meer inkomen had of net omdat je minder kosten maakte?
- Wat is hetzelfde gebleven?
Denk niet dat wanneer iets hetzelfde is gebleven in vergelijking met een vorige periode dat het een slecht teken is. Stel dat je omzet omhoog is gegaan maar je kosten zijn ongeveer hetzelfde gebleven dan is dat net een goed teken!
- Liggen je cijfers in lijn met je doelstellingen?
Stel, je wil €100.000 omzet halen dit jaar. Dan heb je elk kwartaal €25.000 nodig. Hoe ver zit je daar dan op dit moment van af of loop je zelfs al voor op je doel?
Bepaal vooral doelen voor jezelf en laat ze je niet door iemand anders opleggen!
- Waarom zijn je cijfers zo?
Dit is misschien het moeilijkste, naar je cijfers kijken en zoeken naar een reden waarom ze zo zijn. Kijk welke acties de triggers zijn voor bepaalde resultaten. Wanneer je bijvoorbeeld een investering doet in reclame voor een product met als resultaat dat het product beter verkoopt, dan is het die investering zeker waard. Maar wanneer je cijfers eerder negatief zijn zal je op zoek moeten gaan naar het waarom om op die manier het tij te kunnen keren.
- Ga op zoek naar trends
Als laatste ga je op zoek naar bepaalde trends om zo je verdere strategie te bepalen.
Ik geef een voorbeeld: Stel je kijkt naar je cijfers van de vorige jaren en je merkt dat het derde kwartaal steeds financieel moeilijk is. Je omzet is lager terwijl er net dan hoge facturen te betalen zijn. Door dit op voorhand te bekijken kan je hierop inspelen. Bijvoorbeeld door de maanden ervoor iets meer te sparen.
Wil je graag meer leren over het begrijpen én optimaliseren van je cijfers? Herbekijk dan hier mijn webinar ‘Meepraten met de boekhouder‘.
Succes,
Vicky