fbpx

Is marketing jouw favoriete onenightstand?

Het is rustiger in jouw zaak en je krijgt hogere facturen binnen, wat doe je? Actie ondernemen natuurlijk! Je plaatst iets op Facebook, misschien bedenk je wel een kortingsactie voor nieuwe klanten? Snel een dure advertentie plaatsen in een lokale krant? Als het dan terug drukker is dan zijn al die acties natuurlijk niet meer nodig want het is goed nu toch? Dat klinkt als een marketing-onenightstand!

Voor diegene die nog nooit van een onenightstand gehoord hebben, de uitleg uit het woordenboek:

Onenightstand
Een onenightstand (van het Engelse one-night stand) is een kortstondig, eenmalig seksueel contact tussen individuen, waarbij minstens één van de betrokkenen geen directe plannen heeft voor het vestigen van een seksuele verhouding op langere termijn.

Leuk op korte termijn maar op lange termijn heb je er niets aan en misschien loop je zelfs nog een enge ziekte op!

Jaja een enge ziekte! Want als je een snelle beslissing neemt om nieuwe klanten te lokken, dan kan je daar blijvende schade aan overhouden in de vorm van verlies, nieuwe hoge facturen (want drukwerk dat snel geleverd wordt is duurder) of beledigde trouwe klanten waar je niet aan gedacht hebt. Marketing-onenightstands zijn nefast voor een goede toekomst van jouw zaak.

Als je wil werken aan een constante klantenstroom dan heb je meer baat bij een langdurige liefdesrelatie met jouw bedrijf. Een liefdesrelatie draait om geven en nemen of in marketingtermen: Zaaien en oogsten. Maak een duidelijk toekomstplan waarbij je het hele jaar door blijft zaaien (acties ondernemen) zodat je ook het hele jaar door kan oogsten (nieuwe klanten over de vloer). Op die manier maak je doordachte keuzes en kan je makkelijker meten of jouw acties werken. Is er dan toch een haar in de boter? Dan kan je sneller ingrijpen.

En jij? Heb jij liever een onenightstand of een lange relatie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.