fbpx

Meer verkopen met een doordachte winkelinrichting

Een goede winkelinrichting is belangrijk voor iedere beauty- en lifestyle-ondernemer. Het kan ervoor zorgen dat mensen eerder jou zaak binnenstappen en meer kopen. Een goede inrichting van jouw zaak is een niet te onderschatten onderdeel van jouw bedrijfsvoering. Ik geef je 3 tips om jouw winkelinrichting te optimaliseren.

1. De etalage

De etalage is het visitekaartje van jouw zaak, het eerste wat de klant ziet. Het loont dan ook de moeite om aandacht te besteden aan een mooi afgewogen etalage. Denk goed na over het thema  (denk aan de seizoenen of gebeurtenissen) en hou het vooral overzichtelijk. Te veel producten uitstallen  is een veel gemaakte fout die een etalage er rommelig doet uitzien.  Verander ook regelmatig de inrichting zodat je telkens de aandacht van voorbijgangers trekt.

Beschik je niet over een etalage? Maak dan een plekje vrij in de wachtruimte waar je producten in een mooie setting kan uitstallen.

etalage

 

2. Sfeer

Door de juiste sfeer te creëren ga je inspelen op de zintuigen van de klant. Als je die op de juiste manier kan prikkelen, ga je de kans op een aankoop vergroten. Het is mede bepalend voor de algehele uitstraling van jouw zaak.

Sfeer kan je bijvoorbeeld bepalen door het gebruik van licht en geluid. De achtergrondmuziek in jouw winkel of salon moet kloppen met de mensen die je wil aantrekken. Heb je een hip kapsalon of een kledingwinkel voor jongeren, ga dan voor hippe muziek uit bijvoorbeeld de recente top 50. Wil je eerder jouw klanten laten relaxen in jouw schoonheidsinstituut? Ga dan voor rustige loungemuziek op de achtergrond.

Ook licht speelt een belangrijke rol. In een moderne zaak ga je het best voor wit licht. Geel licht zorgt dan weer voor een warme sfeer.

 

3. Productpresentatie

Ook de manier waarop je jouw producten presenteert heeft een grote invloed op het koopgedrag. Let er bijvoorbeeld op dat producten op ooghoogte van de klant staan. Zit je klant neer (bijvoorbeeld in de kappersstoel), dan is de ooghoogte lager dan wanneer de klant staat. Producten indelen per categorie, merk of gelegenheid zorgt er dan weer voor dat jouw klant snellen z’n weg vindt.

positieve productcurve

Vermijd dat jouw zaak er rommelig uit gaat zien, stal dus niet te veel producten uit. Oneven aantallen zijn ook altijd beter dan even en als het kan, probeer dan een positieve curve aan te houden. Het kleinste product links, het grootste rechts. De klant gaat hier onbewust positiever op reageren.

 

Succes!

Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.