fbpx

Waarom zijn sommige salons succesvol en andere niet?

Het landschap van schoonheidssalons en kapsalons is de afgelopen jaren enorm geëvolueerd. Terwijl sommige vestigingen floreren en een trouwe klantenkring opbouwen, worstelen anderen om het hoofd boven water te houden. Wat maakt het verschil tussen succes en ploeteren in deze branche? Ik spreek dagdagelijks met saloneigenaren aan deze twee uitersten en in dit artikel vertel ik je 3 factoren die een groot verschil maken.

Mindset
Het klinkt zweverig maar mindset is volgens mij dé reden waarom het ene salon of instituut het beter doet dan het andere. Want salons die het goed doen, weten exact waar ze naartoe willen en ze zullen alles doen om dat doel te bereiken.
Daartegenover spreek ik vaak mensen die zeggen; “Ik kan dat niet, dat werkt niet, alles slaat tegen…”
En ja… Als je dat vaak zegt, dan ga je dat ook geloven en vooral: je ernaar gedragen.

Kwaliteit
Er is nog nooit een bedrijf failliet gegaan aan te veel service bieden. Let op, dat is iets anders dan over je heen laten lopen.  Succesvolle salons begrijpen het belang van klanttevredenheid en gaan verder dan alleen het bieden van diensten. Ze creëren een gastvrije en vriendelijke sfeer waar klanten zich gewaardeerd voelen.

Met andere woorden…
They go the extra mile als het gaat om advies en opvolging van de klant. En dat loont! Want zo’n klant zal ook meer besteden waardoor er telkens weer extra budget vrij kan komen om te blijven groeien.

Marketing
Succesvolle salons investeren in professionele websites, actieve sociale media-accounts en online marketingcampagnes. Daarnaast vergeten ze niet het belang van mond-tot-mondreclame en lokale marketinginspanningen om de lokale omgeving aan te spreken.
En ze doen dat ook niet zomaar: ze houden altijd hun branding en visie in het achterhoofd. Geen gemixte communicatie dus.
Eigenlijk is het simpel: Van een keertje adverteren of af en toe wat posten groei je niet. Punt.

 

En geloof mij, ook die succesvolle salons ploeteren wel eens. Maar ze klimmen er ook steeds weer bovenop. Dat doen ze door te kiezen voor een duidelijke strategie en ze laten zich ook vaak helpen om hun doelen te bereiken.

Hopelijk kan jij hier inspiratie uithalen 🙂

Succes,
Vicky

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.