fbpx

Wat zijn jouw doelstellingen?

Elke succesvolle ondernemer heeft duidelijke doelen nodig, eenvoudigweg “meer producten verkopen” volstaat niet. Wanneer je geen duidelijke doelen stelt blijft een succesvolle onderneming slechts een droom.

Het is niet moeilijk om doelen te stellen, bekijk waar je op dit moment staat en waar je over een bepaalde periode wil staan.  Formuleer dit in een korte maar duidelijke zin.

 

Ik leg je de SMART-techniek uit, die helpt je om gemakkelijk jouw doelstelling op te stellen.

SMART staat voor:

Specifiek: Beschrijf het doel duidelijk, de actie moet waarneembaar zijn, voeg een getal, bedrag of percentage toe.

Meetbaar: Het moet objectief vast te stellen zijn dat het doel gehaald is.

Acceptabel: Het is positief geformuleerd en er is inspanning nodig om het doel te halen.

Realistisch: Je moet er zelf iets aan kunnen doen. Stel geen doelen die buiten jouw invloedsfeer liggen.

Tijdgebonden: stel een tijdsgrens, geen doel zonder deadline!

 

Enkele voorbeelden van een doelstelling opgesteld aan de hand van de SMART-techniek:

–          Volgend jaar bereiken we 30% meer winst dan afgelopen jaar.

–          Op 31/12/2014 heb ik voor €3000 extra producten verkocht.

–          Over 3 maanden heb ik minstens 20 nieuwe klanten aangetrokken.

 

Tot slot: Actie

Benoem nu ook de actiepunten die nodig zijn om jouw doelstelling te halen, schrijf een actieplan en start vandaag nog!

 

Wil je écht actie ondernemen? Kom dan naar de workshop “Summer inspirations” je leert op een halve dag hoe je een doeltreffend actieplan schrijft en welke middelen je kan inzetten om jouw doelen te bereiken! 

 

Veel succes,

Vicky Vermeiren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.