fbpx

Tips voor minder chaos (in je hoofd)

Je kent het wel, het is druk in je salon, druk op je bureau (‘grr waar ligt die factuur ergens?!”) en druk in je hoofd. Het lijkt wel alsof je geen enkele taak écht af kan werken en er alleen maar dingen bijkomen. Chaos dus.

Ze zeggen wel eens dat chaos ook staat voor creativiteit. Maar hoe graag ik dat ook wil geloven, ik merk vooral dat je met zulke chaos geen stap vooruit zet. Letterlijk, het belemmert je groei.

In deze blog een aantal tips voor minder chaos en meer duidelijkheid.

Doe een braindump:
Iets wat ik zelf steevast doe wanneer het wat te druk is in mijn hoofd is een braindump. Daarbij neem ik simpelweg pen en papier en begin te schrijven. Alles wat er in mijn hoofd omgaat zoals taken, bedenkingen, ideetjes, afspraken, ‘niet te vergeten’-dingetjes… Alles schrijf ik op.

Binnen enkele minuten staat je hele hoofd zo op papier en ziet het er een pak minder overweldigend uit dan het in m’n hoofd leek te zijn.

Noteer daarbij ook wat voor jou triggers voor onrust zijn. Op die manier kan je ook die beter in kaart brengen en aanpakken.

 

Stel doelen / prioriteiten:
Chaos in je hoofd ontstaat vaak wanneer je uitstelgedrag vertoont. Niet alleen vanwege taken in en voor je salon die je voor je uit schuift, maar ook omdat je waarschijnlijk het nemen van beslissingen uitstelt.

Op die manier stapelt alles zich zowat op waardoor je geen prioriteiten meer stelt. En zo lijkt het alsof alles belangrijk is. En weet je wat? Dat is het niet! Er zijn zelfs maar heel weinig dingen écht belangrijk. Als je die dingen zou aanpakken, dan zeg je direct vaarwel chaos!

Doelen en prioriteiten stellen dus. Wat wil je écht gedaan hebben en bereiken?

Neem dat papier met die braindump van daarnet er even bij. Het handigste is om alles wat je neerschreef even te nummeren. Nummer 1 heeft daarbij de hoogste prioriteit, 2 een beetje minder enzoverder.
Op die manier schep je snel duidelijkheid in wat voor jou belangrijk is en welke andere dingen eerder voor ‘ruis’ in je hoofd zorgen.

 

Bekijk je agenda:
Nu je je prioriteiten kent is het natuurlijk belangrijk dat je die taken doet. Neem je werkagenda er even bij en zoek naar je eerstvolgende vrije moment. Maak een planning op. Wanneer wil je welke taak aanpakken? Wees hierbij ook mild voor jezelf. Je kan simpelweg niet alles tegelijk en de meeste taken nemen meer tijd in beslag dan we denken.

Ik raad het ook iedereen aan om vaste blokken ‘administratietijd’ in je agenda in te plannen. Dat doe je niet op zondagen maar wel binnen je werkuren. Misschien werkt voor jou 2uur per week, de ander heeft liever een halve dag. Bekijk wat voor jou werkt en probeer dat stukje tijd écht te bewaren om taken af te werken. Zo vermijd je ook chaos in de toekomst.

 

Veel succes!
Vicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.